لینک های دسترسی

Breaking News

اوباما: استفاده از سلاح کیمیاوی توسط سوریه، موقف امریکا را تغیر خواهد داد


براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده
براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده

براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده به روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی، یکبار دیگر از بشارالاسد رئیس جمهور سوریه تقاضا نمود تا از سمت خود کنار رود.

آقای اوباما گفت هر نوع اقدامی برای استفاده از سلاح کیمیاوی توسط سوریه، موقف امریکا را در قبال آن کشور متغیر خواهد ساخت.

آقای اوباما روز دوشنبه در قصر سفید به خبرنگاران گفت که رئیس جمهور اسد این پیام را درک نکرده است که مشروعیت خود را او دست داده است و باید کنار رود. جامعه جهانی، پیام واضحی را ارسال داشته است که به عوض کشانیدن کشورش به یک جنگ داخلی، او باید به مسیر دیگری که انتقال سیاسی میباشد، رو آورد. اما در این مقطع، کناره رفتن مسالمت آمیز از جانب اسد، بعید به نظر میخورد.

براک اوباما در سخنان خود با اشاره به مساعدت های بشری ایالات متحده و متحدین بین المللی آن به مخالفین حکومت اسد گفت که این کمک ها ادامه خواهد یافت مخصوصاً ادامه کمک ها به مهاجرینی که به خاطر جنگ ها آواره شده اند.

رییس جمهور ایالات متحده گفت که این مساعدت ها شامل مشوره دهی به مخالفین در مورد چگونگی روند انتقال در موقع آن میباشد که باید در آن حقوق اقلیت ها و حقوق بشری مراعات گردد.

رییس جمهور ایالات متحده گفت که او در حال حاضر هیچگونه تعامل نظامیِ را در سوریه دستور نداده است اما اضافه نمود که کشورش با دقت اوضاع سوریه را تحت نظر دارد.

اوباما هشدار داد که اگر حکومت بشارالاسد علیه نیرو های شورشی از سلاح کیمیاوی استفاده کند، این اقدام به طور قابل توجهی روی چگونگی پاسخگویی ایالات متحده به این درگیری تاثیر گذار خواهد بود.

اوباما گفت که هرگونه حرکت و اقدام حکومت سوریه در استفاده از سلاح های کیمیاوی، به گفتۀ اوباما – " خط قرمز" برای حکومت بشارالاسد بوده و مسیر و دامنۀ وضیعت را تغییر خواهد داد. " سلاح کیمیاوی بیولوژیکی یک مسله حساس است. استفاده از این سلاح نه تنها مایۀ نگرانی مردم سوریه، بلکه مایۀ نگرانی ما ، و متحدین ما در منطقه به شمول اسراییل می باشد. ما نمی توانیم شاهد دسترسی سلاح کیمیاوی به دست های ناامن باشیم."

صبح روز دوشنبه ناظرین ماموریت سازمان ملل متحد، دمشق را ترک گفتند. ماموریت نظارت از آتش بس آنان، نیمه شب یکشنبه خاتمه یافت. آتش بسی که هیچگاهی تحقق نیافت.
XS
SM
MD
LG