لینک های دسترسی

Breaking News

شمار کشته شدگان در اعتراضات ایران به ۳۶۲ نفر رسید - فعالان


در آستانه آغاز سومین ماه اعتراضات سراسری در ایران تنها در ۲۴ ساعت گذشته ۱۴ نفر دیگر، جان خود را از دست دادند.

نهاد خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران اعلام کرد: "شمار جان‌باختگان اعتراضات سراسری در ایران در پایان ۲۵ عقرب، در مجموع ۶۰ روز اعتراضات، به ۳۶۲ نفر رسیده است."

به‌ گزارش خبرگزاری هرانا شمار کودکان جان‌باخته نیز در ۲۴ ساعت از ۵۲ نفر به ۵۶ نفر رسیده است.

تعداد بازداشت شدگان هم از مرز ۱۶ هزار نفر فراتر رفته است. نهادهای امنیتی ایران فقط هویت ۲۰۷۴ نفر از بازداشت شدگان را اعلام کرده‌اند و بقیه افراد در بلاتکلیفی به‌سر می‌برند.

خبرگزاری هرانا همچنین اعلام کرد که از ۲۶ سنبله تا ۲۵ عقرب مردم ۱۴۴ شهر به اعتراضات پیوستند و دانشجویان ۱۴۰ دانشگاه در سراسر ایران با معترضان همراه شده‌اند. هرانا، تعداد دانشجویان بازداشت شده را نیز ۴۶۲ نفر اعلام کرده است.

همزمان با فراخوان‌ مردمی برای تداوم اعتراضات در گرامی‌داشت از جان‌باختگان اعتراضات ماه عقرب سال ۱۳۹۸ ،‌ شهرهای ایذه در ولایت خوزستان و ملک شهر و سمیرم در ولایت اصفهان هم شب خونینی را سپری کردند.

در ایذه تیراندازی و شلیک گلوله به مردم دستکم شش کشته برجا گذاشت. در ملک‌شهر دو نفر کشته و دو نفر مجروح شدند، در شهرستان سمیرم هم سه نفر از کسانی که در اعتراضات حضور داشتند جان خود را از دست دادند.

خبرگزاری هرانا گزارش داد که ملیکا قراگوزلو، دانشجوی بازداشت شده، چهارشنبه ۲۵ عقرب، از زندان قرچک به شفاخانهٔ روانی امین‌آباد منتقل شده است.

محمدعلی کام‌فیروزی، وکیل ملیکا قراگوزلو با انتشار پستی در صفحه شخصی خود، ضمن اعلام این خبر نوشت: "پیش‌تر، چندین روانشناس و داکتر روان شناسی، گواهی داده بودند که موکلم امکان تحمل حبس ندارد. با توجه به پیگیری‌های بی‌نتیجه قبلی، مسوولیت بروز هرگونه اتفاقی، با مسوولان قضایی و امنیتی است."

معاون سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا در آستانه برگزاری نشست ویژه حقوق بشر برای بررسی سرکوب معترضان و شرایط حقوق بشر در ایران گفت: " امریکا کماکان پشتیبان مردم ایران است."

هفته آینده قرار است سرکوب اعتراضات سراسری و وضعیت حقوق بشر در ایران در نشست ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد بررسی شود.

پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای پایان این جلسه یک روزه تهیه شده است. در این متن پیشنهاد تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب داده شده و از ایران خواسته شده اجازه دهد گروهی به ایران برود و با آن همکاری کند.

آلمان و ایسلند روز جمعه ۲۰ عقرب به نمایندگی از ده‌ها کشور برگزاری چنین جلسه ای را درخواست کردند.

XS
SM
MD
LG