لینک های دسترسی

Breaking News

رژیم غذایی ناسالم با مرگ ۲۰ درصد افراد مرتبط است – پژوهش


مرگ یک نفر از هر پنج نفری که در جهان می‌میرد، با صرف غذاهای غیرصحی و سرشار از قند، نمک و گوشت‌های پروسس شده ربط دارد؛ رژیم غذایی که سبب بروز بیماری‌های قلب، سرطان و شکر می‌شود.

نتایج پژوهش جدیدی با بیان این مطلب گفته است که رژیم غیرصحی غذایی در سال ۲۰۱۷ سبب مرگ حدود ۱۱ میلیون نفر در جهان شد که از این میان ۱۰ میلیون نفر به خاطر مصرف غذای ناسالم پیش از مرگ به بیماری‌های قلب و رگ‌ها، ۹۱۳ هزار نفر به سرطان و ۳۳۹ هزار نفر دیگر به بیماری شکر مبتلا شده بودند.

در این پژوهش که در ژورنال طبی لنست چاپ شده است، از میان ۱۹۵ کشور شامل در تحقیق، ازبیکستان از رهگذر میزان مرگ و میر ناشی از صرف غذای غیرصحی در صدر و اسراییل در آخرین رده قرار گرفته است.

در این پژوهش میزان مرگ و میر و نیز رژیم‌های غذایی معمول کشورها از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۷ ارزیابی شده است.

کریس مورای، استاد طب در پوهنتون واشنگتن که این پژوهش را رهبری کرده، در صحبت با خبرگزاری رویترز، رژیم غذایی ناسالم را بیش از هر عامل دیگر، مسبب مرگ انسان‌ها خوانده است.

آقای مورای، بر اساس یافته‌های پژوهش جدید، مقدار زیاد نمک و نوشابه‌های شیرین در غذا و کاهش مصرف غذاهای صحی چون حبوبات، مغزیات، سبزیجات و میوه‌جات را عامل عمدۀ افزایش مرگ و میر ناشی از رژیم غذایی در سطح جهان خوانده است.

مرگ و میر مرتبط با رژیم غذایی از هشت میلیون نفر در سال ۱۹۹۰ به ۱۱ میلیون در سال ۲۰۱۷ افزایش یافته است، اما دانشمندان دلیل عمدۀ آن را افزایش جمعیت و بلند رفتن اوسط عمر در شمار زیاد کشورهای جهان خوانده اند.

XS
SM
MD
LG