لینک های دسترسی

Breaking News

مخالفت جدی سناتوران امریکا با توافق هسته یی


موافقان توافق لغو آن را "غیر مسولانه" می دانند.
موافقان توافق لغو آن را "غیر مسولانه" می دانند.

از آغاز مذاکرات برنامه هسته یی ایران، جمهوریخواهان هموراه مخالف آن بوده اند، ولی حالا می دانند که رای کافی برای رد و ممانعت آن ندارند.

رهبر اکثریت جمهوریخواه سنای امریکا بار دیگر مخالفت جدی خود را با توافق هسته یی بیان کرده گفت "این توافق توان تهران را برای حمایت از دهشت افگنی، حزب الله و همچنین تقویت سپاه پاسداران انقلاب افزایش می دهد".

سناتور میچ مک کانول، رهبر اکثریت در سنای امریکا می گوید تحقیقات اخیر نشان داده است که ایران در حال تقویت خود برای ضربه زدن غیرمستقیم به امریکا نظیر حمله های سایبری و جاسوسی می باشد.

آقای مک کانول همچنین از سناتوران کشورش خواست در برابر توافق برنامه هسته یی ایستادگی کنند.

تد کروز، سناتور دیگر از حزب جمهوریخواه موقف مشابه نسبت به توافق برنامه هسته یی با ایران دارد."این توافق را متوقف کنید."

توافق برنامه هسته یی ایران از آغاز تا حال با مخالفت جدی سناتوران جمهوری خواه مواجه بوده است. دونالد ترمپ، یکی از نامزدان حزب جمهوری خواه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری نیز مخالفت خود را با این توافق ابراز داشته است.

آقای ترمپ گفت "از گذشته ها تا حال با معاملات و توافقات سر و کار داشته ام. ولی هرگز و هیچگاهی در زندگی ام توافقی را با چنین بی کفایتی که در مورد توافق برنامه هسته یی ایران صورت گرفته است، ندیده ام."

شماری از مردم نیز از راه های دور به واشنگتن دی سی آمده اند تا مخالفت شان را با توافق برنامه هسته یی ایران، ابراز کنند.

چارلس اندرسن، یکی از کسانی است که از ایالت تکزاس به واشنگتن آمده است.

آقای اندرسن گفت "این توافق به آنان – یعنی ایرانی ها- ۱۵۰ میلیارد دالر فراهم می کند تا سلاح هسته یی و راکت های بالیستیک قاره پیمای شان را بسازند. فکر می کنم که این توافق اشتباه آمیز ترین کاری است که یک شخص می تواند آنرا انجام دهد."

باب کونست، یکی دیگر از مخالفین برنامه هسته یی با ایران است. آقای کونست می گوید: "ما با خطر جدی مواجه استیم، این خطر تنها منحصر به امریکا و اسرائیل نیست، بلکه تهدید برای همه جهان است."

حامیان توافق برنامه هسته یی با ایران

ولی توافق برنامه هسته یی ایران، موافقان نیز دارد که از آن حمایت می کنند. هیلری کلنتن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده، یکی از حامیان جدی این توافق است.

خانم کلنتن گفت" آیا این توافق کامل است،البته که نی. هیچ توافق به این گونه نمی تواند کامل باشد. ولی آیا این توافق قوی است. بلی است. بنا براین، ما نباید آنرا رد کنیم."

بحث در مورد توافق برنامه هسته یی ایران، همچنان ادامه دارد. سناتور کریس مورفی، از حزب دموکرات، با ابراز حمایت از این توافق می گوید"بسیاری از جمهوری خواهان قبل از اینکه این توافق را بخوانند، با آن مخالفت کرده اند. سناتور کروز یک ساعت بعد از اعلام این توافق مخالفت اش با آن اعلام کرد."

سناتور میچ مک کانول می گوید "هر ارزیابی هدفمند باید چنین نتیجه گیری کند که این توافق رهبری ارشد ایران را تقویت می کند. هیچ سوال در این مورد وجود ندارد."

ولی سناتور باربرا باکسر، از حزب دموکرات، مخالفت جمهوری خواهان را چنین مورد انتقاد قرار می دهد.

خانم باکسر در مورد گفت "بسیاری از آواز های رهبری کننده در مقابل توافق برنامه هسته یی ایران همان کسانی اند که ما را با جنگ عراق مواجه کرد."

لغو توافق هسته یی با ایران

نامزدان انتخابات ریاست جمهوری امریکا از جمله تاد کروز می گوید که رئیس جمهور آینده ایالات متحده، باید این توافق را از بین ببرد.

آقای کروز گفت "هر سر قوماندان اعلی که ارزش دفاع از این ملت را دارد باید به تاریخ بیستم جنوری ۲۰۱۷ آماده باشد این توافق فاجعه بار را از بین ببرد."

ولی هیلری کلنتن، نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ چنین طرز دید را ناشی از عدم توانایی رهبری تلقی می کند.

به گفتۀ خان کلنتن "چندین تن از نامزدان حزب جمهوری خواه گفته اند که این توافق را در سال ۲۰۱۷ از بین می برند—یعنی بیش یک سال بعد از تطبیق این توافق. این گونه رفتار نمایندگی از رهبری نمی کند. این عمل غیر مسولانه است."

با همه این مخالفت ها، سناتوران حزب جمهوری خواه به یک نکته آگاهی دارند: آن اینکه آنان رای کافی را در اختیار ندارند تا مانع این توافق شوند.

XS
SM
MD
LG