لینک های دسترسی

Breaking News

نهادهای حامی خبرنگاران: جلو اخراج اجباری خبرنگاران افغان از پاکستان گرفته شود


آرشیف
آرشیف

فدراسیون نهادهای حامی حقوق خبرنگاران در تبعید خواستار محافظت از خبرنگاران افغان در پاکستان و جلوگیری از اخراج آنان از آن کشور شده است.

این فدراسیون امروز جمعه ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که سازمان ملل متحد در راستای پایان‌دادن به بازداشت‌های خودسرانه و اخراج خبرنگاران افغان توسط حکومت پاکستان از آن کشور باید اقدام کند و جلو این کار را بگیرد.

همچنان در اعلامیه آمده است: "فدراسیون از نهادهای بین‌المللی که برای حمایت از روزنامه‌نگاران مستقل منجمله فدراسیون جهانی روزنامه‌نگاران، سازمان گزارشگران بدون مرز و سایر نهادهای حامی حقوق خبرنگاران می‌خواهد تا از روزنامه‌نگاران، فعالین رسانه‌ای و حقوق بشری افغانستان در پاکستان حمایت همه‌جانبه کنند".

این فدراسیون از حکومت پاکستان خواسته است که برای خبرنگارانی که مدت اقامت شان پایان یافته ویزه صادر کند و ویزه‌های قابل تمدید را تمد کند.

در اعلامیه آمده است که نیروهای امنیتی به ویژه پولیس پاکستان خشونت علیه پناهجویان و روزنامه‌نگاران را متوقف کنند.

هنوز آماری دقیق از شماری خبرنگاران افغان که در پاکستان به سر می‌برند، در دست نیست، اما پس از تسلط مجدد طالبان در اگست ۲۰۲۱ موج جدیدی از پناهجویان افغان که عمدتاً کارمندان حکومت پیشین، نظامیان، مدافعان حقوق بشر، فعالان مدنی، خبرنگاران و همکاران نیروها و نهادهای بین‌المللی بودند، از ترس طالبان به پاکستان فرار کردند.

مقامات پاکستانی تخمین می‌زنند که از اگست ۲۰۲۱ تا اکنون نزدیک به۷۰۰ هزار افغان به پاکستان پناهنده شده اند که از جمله ۵۰۰ هزار آنان به گونهٔ غیر قانونی وارد آن کشور شده یا ویزه‌های آنان منقضی شده است.

اکنون شماری از آنان می‌گویند که در پاکستان با چالش‌های متعددی مواجه اند. آصف یکی از خبرنگاران افغان که در پاکستان به سر می‌برد، به صدای امریکا گفت که آنها نه اجازه کار دارند و نه هم منبع دیگر دارند که مصارف خانواده‌های شان را تامین کنند.

به گفتۀ خبرنگاران افغان علاوه بر مشکلات اقتصادی، ترس از اخراج و زندانی‌شدن در پاکستان و سرانجام بازگشت اجباری به افغانستان برای آنان به کابوس مبدل شده است.

روز چهارشنبه نیز شماری از پناهجویان افغان که برای تخلیه به کشورهای سوم در اسلام‌آباد منتظر اند، با راه‌اندازی تظاهراتی از ملل متحد خواستند که جلو اخراج پناهجویان افغان را بگیرد.

در این حال‌، انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان اخیراً در اسلام‌آباد به خبرنگاران گفته است که کشورهای که همکاران افغان شان را از طریق پاکستان تخلیه می‌کنند، این کشور مانعی ایجاد نخواهد کرد.

کاکر تاکید کرد که افغان‌هایی که از چهار دهه به این طرف بدون مدارک قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند، شامل پروسه بازگشت اجباری به کشورشان می‌شوند.

گروه

XS
SM
MD
LG