لینک های دسترسی

Breaking News

زندگی نامه اسامه بن لادن


زندگی نامه اسامه بن لادن
زندگی نامه اسامه بن لادن

درذیل شرح مختصر زندگی نامۀ اسامه بن لادن را می خوانید که توسط 'میشل کیچن' نوشته و توسط 'پورنل موردک' در یک گزارش تهیه گردیده است.

اسامه بن لادن، دهشت افگن مشهور که به قساوت و بی رحمی در حداقل سه قارۀ جهان متهم است، هدف بزرگترین عملیات تعقیب جنایتکاران در تاریخ ایالات متحده بوده است.

به دنبال حملات فاجعه بار یازدهم سپتمبر سال 2011 بر نیویارک و واشنگتن دی سی، جورج بُش رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به طور علنی وعده سپرد تا اسامه بن لادن را که گمان میرفت طراح اصلی این حملات باشد، پیدا نماید.

جورج بش گفته بود " این شخص میخواهد تا هرگونه مظاهر مدنیت را برای قدرت و منافع شخصی خود تخریب کند. او به حدی شیطان صفت است که مایل به اعزام جوانان برای حملات انتحاری میباشد حالانکه خود وی در مغاره ها پنهان میباشد. او نه تنها به گونۀ باور نکردنی به قتل و کشتار مقصر میباشد، بلکه وجدان و روح نیز ندارد."

اما نماد بن لادن به صفت مشهورترین دهشت افگن جهان، در تباین با پرورش صلح آمیز و مرفه وی می ایستد.

اسامه بن لادن متولد دهم مارچ سال 1957، یکی از 50 فرزند سرمایه دار بزرگ سعودی می باشد که در هنگام نوجوانی اسامه از جهان درگذشت.

بن لادن که در آغوش یکی از سرمایه دارترین خانواده های عربستان سعودی رشد مینمود، قرار بود بعد از دنبال نمودن رشتۀ انجنیری سرگرم کار در تجارت و تشبث خانوادگی خود گردد.

ولی در سال 1979 با تهاجم اتحاد جماهیر شوروی سابق به افغانستان، مسیر زندگی بن لادن برای همیشه تغییر خورد.

بن لادن مانند اکثر مسلمانان، خانه را ترک گفت تا به جنگ علیه شوروی سابق ملحق گردد، با آنهم در ابتدا اشتراک وی در جنگ تنها به حمایت لوژستیکی از مجاهدین تازه جذب شده محدود میگردید—همانطوریکه ایالات متحده نیز به عین روش از مجاهدین حمایت میکرد.

زندگی نامه اسامه بن لادن
زندگی نامه اسامه بن لادن

اما در اواسط سالهای 1980، بن لادن تصمیم گرفت تا سهم خود از میراث خانوادگی خویش را، صرف تندروانی نماید که بعد ها این تندروان بنام القاعده و یا در زبان عربی پایگاه شناخته شدند.

بعد از خروج قوای شوروی سابق از افغانستان، بن لادن به کشورش برگشت ولی روابط خود را با همپیمانان سابق حفظ نموده و علایق وی نسبت به انگیزه های اسلامی پایدار ماند.

چرخش عمدۀ دیگر در زندگی بن لادن در سال 1990 رونماشد، یعنی زمانی که عراق به کشور نفت خیز حاشیۀ خلیج فارس –کویت—حمله ور شد، در این جریان عربستان سعودی فوراً از ایالات متحده خواست تا عساکر خود را جهت امنیت به آن کشور اعزام نماید.

بن لادن مواصلت غیرمسلمانان را به محلی که وی آن را سرزمین مقدس مینامید، به عنوان تعرضی بر حریم اسلام پنداشت. او شدیداً بر علیه این حرکت اعتراض نمود که وسعت دامنۀ این اعتراضات منجر به اخراج وی از عربستان سعودی در سال 1991 گردید.

بن لادن به سودان پناهنده شد، جاییکه گمان میرود از آنجا حملات علیه قوای نظامی ایالات متحده در سومالیه و عربستان سعودی ترتیب و تنظیم گردید. حکومت سودان تحت فشار ایالات متحده در سال 1996 اسامه را از آن کشور اخراج نمود. ولی او این بار به افغانستان پناه برد.

وکرم پارِک تحلیلگر در گروه بحران بین المللی مستقر در بروکسل میگوید، بن لادن به زودی به یکی از متحدین طالبان مبدل گردیده و به آنها وجوه ضروری را فراهم نمود، طالبان در آن سالها زمام امور افغانستان را در دست داشتند.

زندگی نامه اسامه بن لادن
زندگی نامه اسامه بن لادن

این تحلیلگر گفت "این امر به طالبان که در عرصۀ اداره امور در افغانستان و هماهنگی عملیات نظامی خویش کاملاً به پاکستان متکی بودند، یک نوع استقلال مالی بخشید."

اما هرچندی که او یکبار دیگر خود را در عرصۀ سیاسی افغانستان دخیل ساخت ولی هنوز هم در عرصۀ جهانی در مقابله علیه ایالات متحده نیز درگیر باقی ماند. ادعا هایی وجود دارد که بن لادن طراح اصلی بم گذاری سال 1998 در سفارت خانه های امریکا در کینیا و تانزانیا بود.

پارک تذکر میدهد که با یاد شدن نام اسامه بن لادن در ارتباط به حملات علیه غرب، شهرت وی در میان اعراب بی میل و ناراض از سیاست های ایالات متحده در شرق میانه فزونی کسب کرد.

پارک افزود "او به یک نوع نمادی از مقاومت در برابر ایالات متحده مبدل گردید، بدون در نظر داشت اینکه آیا مردم واقعاً از اسامه به صفت فرد و یا به خاطر آرمان هایی که از آن نمایندگی میکرد، حمایت میکنند یا خیر."

به دنبال حملات دهشت افگنی سال 2001 بر نیویارک و واشنگتن که گفته میشود جان بیش از 3000 نفر را گرفت، توقف فعالیت های اسامه بن لادن در صدر اولویت های کاری ایالات متحده قرار گرفت.

زمانیکه طالبان از تسلیم دادن رهبر القاعده به مقامات امریکایی امتناع ورزیدند، ایالات متحده در ماه دسمبر سال 2001 وارد جنگ با طالبان در افغانستان گردید که این امر سبب اختفای دوبارۀ اسامه بن لادن گردید.

اسامه بن لادن طی سالیان جنگ، چندین بار با انتشار نوارهای تصویری ایالات متحده را محکوم نمود که این خود مایۀ غضب امریکا میگردید، غضبی که بلاخره اکنون به پایان رسید.

XS
SM
MD
LG