لینک های دسترسی

Breaking News

نامۀ انجوها به حکومت امریکا: در زمینۀ تخلیۀ افغان‌های معروض به خطر شتاب کنید


روسای ۱۰۳ سازمان غیردولتی با ارسال نامه‌ای به جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در مورد امنیت ده‌ها هزار شهروند افغان معروض با خطر ابراز نگرانی کرده اند، که پس از پایان خروج قوای خارجی و عملیات تخلیۀ نظامی از افغانستان، هنوز هم در داخل افغانستان باقی‌مانده اند.

در این نامه آمده است که این افغان‌ها در تلاش‌ها برای تقویت حکومت، نظام عدلی و قضایی، جامعۀ مدنی، رسانه‌ها و پاسبانی از حقوق بشر در دو دهۀ پسین در افغانستان نقش کلیدی ایفا کرده اند و اکنون اکثر آنان به خاطر پیشینۀ کاری شان با تهدید انتقامجویی خشونتبار [طالبان] مواجه اند.

این سازمان‌های غیر دولتی از حکومت ایالات متحده خواسته اند "تا پیش از آنکه بسیار ناوقت شده باشد" برای تخلیه و اسکان مجدد این شهروندان افغان -که شماری از آنان همکار نظامیان امریکایی و ایتلاف بوده اند- به بیرون از افغانستان اقدام کند.

در نامه نگاشته شده است که اگر قصر سفید برای تخلیۀ این افغان‌ها شتاب نکند "لکۀ نازدودنی" بر تعهدات حکومت امریکا مبنی بر حفاظت از حقوق و حمایت از افغان‌های معروض به خطر، بر جاگذاشته خواهد شد.

ایجاد یک گروه هماهنگ کنندۀ حکومت امریکا برای نظارت و تسهیل عملیات تخلیه، ایجاد برنامۀ اعطای اقامت بشردوستانه به شهروندان افغان، فراهم آوری سفرنامه و دیگر مدارک مسافرتی به افغان‌های معروض به خطر که آنان را قادر به خروج از افغانستان سازد، افزایش منابع و کارمندان در کشورهای که افغان‌های تخلیه شده در مسیر سفر به امریکا در آنجا ترانزیت دارند، ایجاد سیستم‌های مجازی بررسی و طی مراحل درخواست شهروندان افغان و شناسایی راه‌های اضافی برای خروج مصوون شهروندان افغان معروض به خطر از سفارشات این سازمان‌های غیر دولتی به حکومت امریکا است.

به گفتۀ این سازمان‌ها، گزارش‌های معتبر ناظران بین‌المللی حقوق بشر، رسانه‌ها و نهادهای دیگر نشان‌دهندۀ آن است که طالبان افغان‌هایی را که با نظامیان امریکایی و قوای ایتلاف همکار بوده اند و نیز فعالان حقوق بشر را هدف خشونت و کشتارهای انتقامجویانه قرار می‌دهند.

در همین حال، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در مصاحبه با شبکۀ تلویزیونی سی بی اس در پاسخ به پرسشی در پیوند به نامۀ این سازمان‌های دولتی گفت که حکومت امریکا هر آنچه را در توان دارد، برای تحقق تعهدات خود و کمک به افغان‌‌های معروض به خطر انجام خواهد داد.

انتونی بلینکن گفت که صدها کارمند وزارت خارجه و دیگر بخش‌های حکومت امریکا به گونۀ ۲۴ ساعته و هفت روز هفته در زمینۀ انتقال امریکایی‌های باقی‌مانده در افغانستان و نیز افغان‌های معروض به خطر و خانواده‌های آنان سرگرم کار اند.

XS
SM
MD
LG