لینک های دسترسی

Breaking News

دست کم ۱۵۳ تن در درگیری مسجد الاقصی زخمی شدند


مسجد الاقصی
مسجد الاقصی

هلال احمر فلسطین روز جمعه ۱۵ اپریل ( ۲۶ حمل) گفت که در نتیجه درگیری میان فلسطینی ها و نیروهای اسراییلی در محوطه مسجد الاقصی واقع در بیت المقدس بیش از ۱۵۰ تن زخمی گردیدند.

پولیس اسراییل در اعلامیه‌ گفته است که نخست "ده ها فلسطینی نقاب پوش" پس از ادای نماز صبح به سمت مسجد الاقصی راهپیمایی کردند و در آنجا سنگ و پتاقی پرتاب کردند. سپس، به گفتهٔ پولیس اسراییل، فلسطینی ها به سمت "دیوار غربی" که مقدس ترین عبادتگاه یهودیان پنداشته می شود،‌ رفتند و در آنجا سنگ پرتاب کردند.

این نخستین برخورد میان فلسطینی ها و اسراییلی ها از آغاز ماه مبارک رمضان میباشد.

خبرگزاری فرانس پرس از قول شاهدان گزارش داده است که نیروهای اسراییلی گلوله های رابری و نارنجک های صوتی را علیه فلسطینی‌ها استعمال کردند و فلسطینی ها به سمت نیروهای اسراییلی سنگ پرتاپ کردند.

هلال احمر فلسطین گزارش داده است که در جریان این برخورد ها،‌ ۱۵۳ زخمی به شفاخانه انتقال یافتند و ''ده ها زخمی دیگر" در محل برخورد تداوی شدند.

صحنهٔ از برخورد فلسطینی ها با قوای اسراییلی در نزدیکی مسجد الاقصی
صحنهٔ از برخورد فلسطینی ها با قوای اسراییلی در نزدیکی مسجد الاقصی

انجمن زندان فلسطین "Palestinian Prisoner's Club" که از محبوسین حمایت می کند، گفته که حدود ۴۰۰ نفر در جریان این درگیری ها از سوی نیروهای اسراییلی دستگیر شده اند.

این درگیری ها پس از سه هفته خشونت های مرگبار در اسراییل و کرانه غربی در حالی رخ داده است که ماه مبارک رمضان، عید ''پسح یهودیان" یا عید آزادی قوم یهود از بردگی و عید پاک مسیحیان همزمان با یکدیگر مصادف شده اند.

ییر لاپید ، وزیرخارجه اسراییل، گفت که این شورش "غیر قابل قبول" است و افزود که ''ما به کسی اجازه نمی‌دهیم تا این روز های مقدس را به بستر نفرت، تحریک و خشونت مبدل کند."

در همین حال،‌ تور ونسلند، نماینده ویژه صلح سازمان ملل متحد در شرق میانه، از مقام های هر دو جناح خواست تا از آرامش کار گرفته و از تحریکات بیشتر''رادیکال" باید جلوگیری کنند.

از تاریخ ۲۲ مارچ سال روان میلادی تا حال،‌ مجموعاََ‌ ۱۴ اسراییلی در تل ابیب کشته شده اند.

خبرگزاری فرانس پرس گزارش داده است که در این مدت ۲۲ فلسطینی به شمول دو مهاجم نیز توسط قوای اسراییلی کشته شده اند.

واکنش طالبان

در واکنش به درگیری های روز جمعه، عبد القهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجهٔ طالبان، در تویت خود نوشته است که "امارت اسلامی افغانستان خشونت های اشغالگران علیه غیرنظامیان فلسطینی ها در مسجد الاقصی را که نخستین قبلهٔ مسلمانان می باشد،‌به شدت محکوم می کند."

آقای بلخی همچنین در این پیام از جامعهٔ بین المللی به خصوص کشور های اسلامی خواسته است تا از حقوق بشری فلسطینی های حمایت کند و "وحشیگری اسراییل" را متوقف کند.

در هفته‌های اخیر، فلسطینی‌ها چندین حمله با چاقو را در شرق بیت المقدس و مناطق اشغالی کرانهٔ غربی انجام داده اند و شماری از مهاجمان مظنون توسط قوای امنیتی اسراییل کشته شدند.

اسراییل در وسط جنگ ۱۹۶۷ میلادی، کرانهٔ غربی را اشغال کرد و از آن به بعد ده‌ها شهرک یهودی نشین را در آنجا اعمار کرد.

فلسطینی‌ها تلاش می‌کنند تا کرانهٔ غربی را بخشی از دولت آینده خود بسازند و اعمار شهرک‌های یهودی نشین را مانع عمدهٔ حل منازعه میان اسراییل و فلسطین تلقی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG