لینک های دسترسی

Breaking News

اسراییل و امارات توافق تجارت آزاد را نهایی کردند


اسرائیل و امارات متحده عربی روز جمعه اول اپریل‌ (۱۲ حمل) اعلام کردند که مذاکرات دوجانبه برای توافق تجارت آزاد میان دو کشور را نهایی کرده‌اند.

وزارت اقتصاد اسراییل با انتشار اعلامیه‌ای اعلام کرد این قرارداد تجاری شامل ۹۵ درصد از محصولات مبادله‌شده میان دو کشور از جمله محصولات غذایی، زراعتی، سامان آرایش و صحت به شمول تجهیزات طبی و ادویه می شود.

بر اساس این اعلامیه، این توافق‌نامه شامل مقررات، گمرک، خدمات، تدارکات دولتی، و تجارت الکترونیکی است و پس از امضای وزیران اقتصاد دو کشور و تصویب آن اجرایی خواهد شد.

وزیر تجارت امارات متحده عربی نیز در تویتی اعلام کرد این قرارداد مبتنی بر "توافق‌های تاریخی ابراهیم" است و یکی از "مهم‌ترین و امیدوارکننده‌ترین روابط تجارت نوظهور جهان" را تشکیل می دهد.

با وجود بهبود روابط کشور‌های عربی، انتونی بلینکن،‌ وزیر خارجهٔ ایالات متحده،‌ به تاریخ ۲۸ مارچ (هشتم حمل) گفت که دست‌آورد‌های حاصله از توافقات ابراهیم، نمی‌تواند بدیلی برای حل تنش‌ها میان اسراییل و فلسطینی‌ها شود.

در نشستی که در اسراییل برگزار شد،‌ وزرای خارجهٔ امارات متحدهٔ عرب، مصر، مراکش و بحرین نیز حضور داشتند.

در ماه سپتمبر سال ۲۰۲۰ میلادی، امارات متحدهٔ عرب و بحرین در قصر سفید "توافقات ابراهیم" را امضا کردند، سپس سودان و مراکش در چارچوب این سند به ابتکار دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحدۀ امریکا، روابط خود را با اسراییل عادی کردند.

پس از آن، عربستان سعودی گفت فقط در صورتی روابط‌اش را با اسراییل عادی خواهد ساخت که این کشور با فلسطینی‌ها صلح کند.

ترکیه نیز گفته است که می‌خواهد با اسراییل روابط بهتر داشته باشد، اما سیاست این کشور در قبال فلسطینی‌ها را برای انقره غیرقابل پذیرش عنوان کرده است.

آقای بلینکن همچنان در یک پیام تویتر نوشته است که امریکا به راه حل ایجاد و کشور مستقل—اسراییل و فلسطین— و ضرورت بهبودی کیفیت زندگی برای فلسطینی‌ها متعهد است.

ادارهٔ جوبایدن، مانند ادارهٔ براک اوباما، رییس جمهور اسبق امریکا، بر راه حل دو کشور مستقل— اسراییل و فلسطین—تاکید دارد و آنرا بهترین گزینه برای از میان برداشتن تنش دیرینه در منطقه می‌داند.

XS
SM
MD
LG