لینک های دسترسی

Breaking News

شانزده پناهجو در نزدیکی یکی از جزایر یونان غرق شدند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

گارد ساحلی یونان می‌گوید که کم از کم ۱۶ پناهجو پس از آنکه قایق آنان روز جمعه ۲۴ دسمبر (سوم جدی‌)‌ در دریای اژه یونان غرق شد، جان باختند.

خبرگزاری نیمه رسمی آتن گفته است که اجساد ۱۲ مرد، سه زن و یک نوزاد از نزدیکی جزیره پاروس به دست آمده است.

گمان می‌رود این قایق ۸۰ نفر را حمل می‌کرد و به گفته گارد ساحلی یونان از ترکیه به سمت ایتالیا در حرکت بود.

یونان یکی از مسیرهای اصلی ورود مهاجران و پناهندگان به اتحادیه اروپا از افریقا، آسیای میانه و فراتر از آن است. در جریان سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ حدود یک میلیون پناهنده از طریق این کشور به سایر کشورهای اتحادیه اروپا رفتند.

این درحالی است که فقط ساعت‌ها قبل روز پنجشنبه گارد ساحلی یونان اعلام کرد که حد اقل ۱۱ پناهجو پس از آنکه قایق آن‌ها در جزیرهٔ کوچک واقع در شمال جزیره انتیکیترا یونان غرق شد، جان باختند.

تلویزیون دولتی یونان گزارش داده بود که گارد ساحلی نزدیک به ۹۰ پناهجو را که در این جزیره گیر مانده بودند را نجات داده که در آن، ۲۷ کودک، ۱۱ زن و ۵۲ مرد شامل است.

این حادثه یک روز پس از آن رخ داد که یک قایق حامل پناهجویان روز چهار شنبه در نزدیکی جزیرهٔ فولگاندروس غرق شد؛ حادثه‌ای که در آن سه نفر جان باخته و چندین نفر دیگر ناپدید شدند.

یک مقام گارد ساحلی یونان به خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که بازماندگان قایق غرق شده گزارش‌های متناقضی ارایه کرده اند. شماری از آنان گفته اند که تعداد پناهجویان، ۳۲ نفر بودند، اما برخی دیگری شمار پناهجویان را نزدیک به ۵۰ نفر گزارش دادند.

در همین حال گارد ساحلی یونان اوایل روز جمعه یک قایق دیگر را که ۹۲ نفر در آن سوار بودند و در ساحل شبه جزیره پلوپونز گیرمانده بود، باز گشتانده اند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که غرق شدن قایق در نزدیکی جزیرهٔ فولگاندروس،‌ بدترین حادثه در دریای اژه در سال جاری میلادی بود.

این کمیشنری تخمین کرده است که از آغاز جنوری ۲۰۲۱ میلادی تا نومبر امسال، بیش از ۲۵۰۰ پناهجوی که قصد داشتند خود را به اروپا برسانند یا در جریان سفر جان باختند و یا هم ناپدید شدند.

بسیاری از پناهجویان از کشورهای مختلف، به ویژه افغانستان، سودان، عراق و اریتیریا به دلیل فقر و منازعه مجبور به ترک کشور‌های‌شان شده اند و با قبول خطرات جدی، حتا مرگ، تلاش می‌کنند خود را به یکی از کشور‌های غربی برسانند.

XS
SM
MD
LG