لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش شدید ولسی جرگه افغانستان به حملات راکتی پاکستان


واکنش شدید ولسی جرگه افغانستان به حملات راکتی پاکستان
واکنش شدید ولسی جرگه افغانستان به حملات راکتی پاکستان

کمیسیون اموردفاعی و تمامیت ارضی ولسی جرگه شورای ملی در مورد آغاز مجدد حملات و پرتاب راکتی از سوی نظامیان پاکستانی به قلمرو افغانستان را، یک حرکت نادرست و تخطی از کلیه موازین و اصول پذیرفته شده بین المللی و زیرپا کردن پرنسیب های حسن همجواری و احترام به تمامیت ارضی افغانستان خوانده با الفاظ شدید محکوم کرد.

شکریه بارکزی، رییس کمیسیون امور دفاعی و تمامیت ارضی ولسی جرگه به روز یک شنبه با ترتیب دادن کنفرانس خبری در مقر ولسی جرگه در صحبت مختصر با رسانه ها گفت پاکستان از دیر زمانی است که مردم افغانستان را بدون موجب مورد حملات راکتی قرار میدهد و در اثر همین پرتاب راکتهای نظامیان پاکستانی تلفات انسانی و خسارات مالی وافر به مردما ن محل که در امتداد سرحد با پاکستان زنده گانی دارند وارد شده اند.

رئیس امور دفاعی و تمامیت ارضی ولسی جرگه، در این نشست خبری ضمن محکوم نمودن پرتاب راکتها از جانب مقامات نظامی پاکستان به قلمرو افغانستان(در حوزه شرقی کشور) به چهار مورد ضروری اشاره کرد که حکومت و مردم افغانستان و مراجع ذیربط به آن توجه جدی نموده در اجرایی ساختن و جنبه عملی پیدا کردن آن گامهای لازم بردارند.

خانم بارکزی، این موارد چهارگانه را چنین برشمرد: اول، قطع فوری حملات راکتی بر حریم افغانستان. دوم، مداخله فوری شورای امنیت ملل متحد در حل این بحران. سوم، انسجام تمام قوتهای ملی و دولتی در امر دفاع از وطن، حفظ تمامیت ارضی و ستر سرحدات کشور. چهارم، مساعی دیپلوماتیک کشور در جهت قطع مداخلات متداوم پاکستان در امور داخلی افغانستان واحترام گذاشتن به حاکمیت های طرفین.

مقامات محلی حکومت در ولایات شرقی (نورستان وکنر) در هفتۀ گذشته از آغاز مجدد حملات راکتی و سلاحهای سنگین نظامیان پاکستانی در قلمرو افغانستان اطلاع داده ابراز داشتند که صدها راکت در مربوطات ولسوالی کامدیش ولایت نورستان و ولسوالی دانگام ولایت کنر اصابت کرده اند که در نتیجه آن، تلفات جانی وخسارات مالی به باشنده گان محل واردشده است و همچنان شماری از خانواده ها نیز ازمحلات شان بیجا شده اند.

درهمین حال، فرامرز تمنا، معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان بعد از ظهر یک شنبه طی کنفرانس خبری در کابل در تماس به حملات راکتی پاکستان از آنسوی خط دیورند ابراز امیدواری کرد که از مجرای دیپلوماتیک بتوانند به مساله پرتاب راکت ها از آنسوی مرز رسیدگی نماید.

ازسوی دیگر، شام یک شنبه وزارت دفاع ملی افغانستان با نشر بیانیه مطبوعاتی به نقل از گزارش های اوپراتیفی "قول اردوی ۲۰۱ سیلاب" گزارش داد که پرتاب راکت اردوی پاکستان از آن طرف خط دیورند بالای مردم بی دفاع مناطق مختلف ولسوالی دانگام ولایت کنر آغازگردیده است و تاکنون بیش از سه صد فیرتوپ و راکت به مناطق و محلات مسکونی اصابت نموده باعث شهادت تعداد زیاد مردم شده اند که در میان آن اطفال و زنان نیز شامل اند.

وزارت دفاع ملی ضمن محکوم نمودن این عمل، هشدار میدهد که چنین تخطی ها در روابط دوستانه دو کشور همسایه پیامد ناگوار بجا گذاشته است و به توجیه دلیل آن وجود ندارد.

وزارت دفاع ملی در این بیانیه ی خبری ازجمهوری اسلامی پاکستان و وزارت دفاع آن کشور خواسته است تا هرچه زودتر و عاجل تر پرتاب راکتها از آنسوی خط دیورند را قطع نمایند.

XS
SM
MD
LG