لینک های دسترسی

Breaking News

اظهارات تازۀ پاکستان راجع به پروسۀ صلح افغانستان


سرتاج عزیز مشاور سیاست خارجی صدراعظم پاکستان
سرتاج عزیز مشاور سیاست خارجی صدراعظم پاکستان

سرتاج عزیز مشاور سیاست خارجی صدراعظم پاکستان به روز چهارشنبه در اسلام آباد به خبرنگاران گفت که قرار است جنرال راحیل شریف لوی درستیز قوای مسلح پاکستان هفتۀ بعد به افغانستان سفر کند و با مقامات افغان، روی مسایل امنیتی، هماهنگی ها در ساحات مرزی، و موضوعات وابسته به روند صلح افغانستان به صحبت بپردازد.

آقای عزیز سفر جنرال راحیل شریف به افغانستان را، "یک موضوع معمول برای بحث میان نظامیان، تشریک اطلاعات استخباراتی، و به ویژه صحبت روی مسایل وابسته به سرحد" خواند. او اضافه نمود که جوانب مختلف پروسۀ مصالحه در افغانستان و دشواری های فراسوی آن نیز ممکن مورد بحث قرار گیرد و این سفر جنرال شریف، نتیجۀ سازنده ای خواهد داشت.

سرتاج عزیز افزود که همچنان در نظر است تا یک کمیتۀ جدید مرکب از مقامات پاکستان، چین، ایالات متحده، و افغانستان، در هفتۀ نخست ماه جنوری در کابل یا اسلام آباد تشکیل جلسه دهد و تلاش ها برای از سرگیری مذاکرات صلح میان حکومت افغان و سران طالبان را بررسی کند.

به گفتۀ مشاور سیاست خارجی صدراعظم پاکستان، این کمیته "مشخص خواهد ساخت که مذاکرات در کجا و تحت چه شروطی باید برگزار گردد". آقای عزیز تأکید ورزید که کار این کمیتۀ چهارجانبه، اخذ تصامیم نبوده بلکه به مثابۀ یک میکانیزم هماهنگی، "پروسۀ جاری را نظارت کرده و ارزیابی هایش را با تمام جناح های مشمول در میان میگذارد تا آنها از اقدامات بعدی مطلع باشند".

صحبت ها روی آغاز دوبارۀ مذاکرات صلح با طالبان پس از آن تازه شد که محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در سفرش که برای اشتراک در کنفرانس قلب آسیا به اسلام آباد داشت، با مقامات پاکستانی روی از سرگیری گفتگو های مستقیم بین مقامات افغان و سران طالبان، به توافق دست یافت.

گزارشگر: ایازگل

برگردان: احمد فؤاد لامع

XS
SM
MD
LG