لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری‌ها میان جدایی طلبان بلوچ و نظامیان پاکستانی ادامه دارد 


نیروهای پاکستانی امروز جمعه چهارم فبروی (۱۵ دلو) در حالی برای سومین روز با جدایی طلبان بلوچ جنگیدند که یک مقام امنیتی پاکستانی می‌گوید هدف حملات جدایی طلبان، انحراف سفر عمران خان، صدر اعظم پاکستان به چین بود.

پیش از این، اردوی پاکستان گفته بود که حملات جدایی طلبان را دفع کرده است.

روابط اسلام آباد و بیجنگ در سال‌‌های اخیر توسعه یافته و پروژه‌های زیربنایی و دهلیز اقتصادی که منطقهٔ شین‌ژیانگ چین را با بندر گوادر بلوچستان وصل می‌کند، در محراق توجه این روابط قرار گرفته است.

غرب چین را به نسل‌کشی اویغور‌ها و به زندان افگندن‌‌ آنها، که باشندگان منطقهٔ شین‌ژیانگ اند، متهم می‌کند. اما بیجنگ این اتهامات را رد کرده است.

ایالت بلوچستان از دیر زمان شاهد نا آرامی‌ها و خشونت‌ها بوده است؛ جاییکه جدایی طلبان ادعا دارند که حکومت پاکستان از منابع این ایالت استفاده می‌کند، اما برای مردم آن کارهای بنیادی، مانند ساختن زیربناها را برای زدودن فقر انجام نداده است.

پروژهٔ دهلیز اقتصادی چین-پاکستان اعتراضات در این ایالت را در حالی بیشتر ساخته که ادعا می‌شود باشندگان محلی از این سرمایه‌گذاری بزرگ سود نمی‌برند.

اردوی پاکستان روز پنجشنبه سوم فبروری (۱۴ دلو) تایید کرد که در اثر حمله تندروان بر پایگاه‌های امنیتی در ایالت بلوچستان واقع در جنوب غرب پاکستان، دست کم هفت سرباز آن کشور و ۱۵ تندرو کشته شدند.

مقامات امنیتی پاکستانی گفته اند که عملیات نظامی برای سرکوب جدایی طلبان هنوز هم جریان دارد، اما در مورد تلفات این درگیری‌ها ارقام تازه ارایه نکرده اند.

قرار است، صدر اعظم پاکستان و شی جینپنگ،‌ رییس جمهور چین در مورد پروژهٔ‌های اقتصادی، حملات بلوچ‌ها و وضعیت امنیتی در این ایالت صحبت کنند.

در این حال، جدایی طلبان بلوچ ادعا کرده اند که در جریان دو حمله، ۱۷۰ نظامی پاکستان را کشته اند، اما مقامات پاکستان آنرا رد کرده است.

XS
SM
MD
LG