لینک های دسترسی

Breaking News

حملهٔ تندروان در پاکستان؛ هفت نظامی و ۱۵ تندرو کشته شدند


پایگاه نیروهای امنیتی پاکستان در ولسوالی نوشکی پس از حملهٔ تندروان
پایگاه نیروهای امنیتی پاکستان در ولسوالی نوشکی پس از حملهٔ تندروان

اردوی پاکستان روز پنجشنبه سوم فبروری (۱۴ دلو) تایید کرد که در اثر حمله تندروان بر پایگاه‌های امنیتی در ایالت بلوچستان واقع در جنوب غرب پاکستان، دست کم هفت سرباز آن کشور و ۱۵ تندرو کشته شدند.

نظامیان پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که نیروهای امنیتی با موفقیت این حملات را که شب گذشته آغاز شده بود، دفع کرده اند.

شیخ رشید احمد، وزیر داخلهٔ پاکستان در یک پیام ویدیویی گفت که عملیات پاکسازی در ولسوالی‌های نوشکی و پنجگور، جایی که این حملات ناوقت روز چهارشنبه رخ دادند، جریان دارد.

آقای احمد گفت: "تروریست ها از هر دو مکان عقب رانده شدند... تا این لحظه، چهار یا پنج نفر [مهاجم] در پنجگور توسط نیروهای امنیتی محاصره شده اند و به زودی خلع سلاح خواهند شد."

در بیانیه نظامیان این کشور که بعداً منتشر شد آمده است که در این درگیری‌ها چهار سرباز پاکستانی زخمی شده اند. در بیانیه ادعا شده است: "بر اساس تحقیقات اولیه، ادارات استخباراتی مکالمات بین تروریست‌ها و عوامل شان را در افغانستان و هند رهگیری کرده اند. "

جبههٔ آزادی بخش بلوچستان که فعالیت آن در پاکستان غیر قانونی است، مسوولیت این حملهٔ مرگبار را بر عهده گرفته و مدعی شده است که قطعهٔ انتحاری آنان به کمپ‌های نیروهای شبه‌نظامی پاکستان حمله کرده و تلفات سنگینی بر آنها وارد کرده است.

صحت این ادعا را نمی توان مستقلانه تایید کرد، زیرا جدایی طلبان بلوچ در اغلب موارد جزییات اغراق آمیز را برای چنین حملات منتشر می‌کنند.

حملات همزمان روز چهار شنبه یک هفته پس از آن انجام شد که اردوی پاکستان به تاریخ ۲۷ جنوری (هفتم دلو) نیز تایید کرد که در اثر حمله تندروان بر یک پایگاه امنیتی در ایالت بلوچستان واقع در جنوب غرب پاکستان، دست کم۱۰ سرباز آن کشور کشته شدند.

نظامیان پاکستان با نشر اعلامیه‌ای گفته بودند که این حملهٔ مرگبار "تروریستی" روز سه شنبه ۲۵ جنوری در منطقهٔ دور افتادهٔ کچ واقع در نزدیکی مرز ایران رخ داد.

چندین گروه مسلح جدایی طلب به شمول جبههٔ آزادی بخش بلوچستان در ایالت بلوچستان فعالیت مسلحانه دارند و به طور معمول مسوولیت حملات بر ضد قوای حکومتی را بر عهده می گیرند.

مقامات پاکستانی ادعا می کنند که شورشیان بلوچ از طرف هند حمایت و کمک مالی دریافت می‌کنند، اتهاماتی که مقامات هندی آن را رد می کنند. گمان می‌رود که تندروان بلوچ پایگاه‌هایی را در کشور همسایه ایران نیز برای افزایش حملات در بلوچستان ایجاد کرده‌اند.

ایالت بلوچستان پاکستان همچنین با افغانستان هم مرز است، جایی که مقامات پاکستانی می گویند که تندروان بلوچ پناهگاه های خود را دارند.

تحریک طالبان پاکستان که فعالیت آن نیز در آن کشور ممنوع است، نیز در بلوچستان حضور دارد.

گروه دولت اسلامی یا داعش نیز در سال‌های اخیر مسوولیت برخی حملات بر ضد نظامیان و غیر نظامیان در ایالت بلوچستان پاکستان را بر عهده گرفته است.

ایالت بلوچستان پاکستان از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی تا ۳۰ دسمبر سال گذشته، شاهد ۲۶۲ حمله و انفجار‌ بود که در اثر آن، دست کم ۱۴۴ نفر کشته و حدود ۵۰۰ نفر دیگر زخمی شدند.

بلوچستان که معادن غنی از گاز و منرال را در خود دارد، از حدود دو دهه به این‌سو شاهد شورشگری بوده است.

جدایی‌طلبان بلوچ‌ نیز در این ایالت از سال‌ها به این‌سو برای آزادی‌شان می‌جنگند. آنان حکومت پاکستان را به تعصب متهم می‌کنند و می‌گویند که از منابع این ایالت مثل گاز و منرال‌ها استفاده می‌کند، اما در بخش زیربناهای آن ایالت کاری انجام نداده است.

XS
SM
MD
LG