لینک های دسترسی

Breaking News

باجوه: هند و پاکستان باید گذشته را دفن کنند


به دنبال اعلام غیر منتظرهٔ آتش‌بس از سوی نظامیان هند و پاکستان در ماه گذشته، لوی درستیز اردوی پاکستان از هر دو کشور خواست تا "گذشته را دفن کنند" و به سوی همکاری با همدیگر گام بردارند.

قمر جاوید باجوه، لوی درستیز اردوی پاکستان روز پنجشنبه ۱۸ مارچ (۲۸ حوت) با ابراز این مطلب گفت که ایجاد "شرایط مناسب" بر دوش هند است و افزود که واشنگتن در خاتمهٔ درگیری‌های منطقه‌ای نیز نقش داشته است.

آقای باجوه که در اسلام آباد در کنفرانس برجسته سازی سیاست های امنیتی جدید دولت سخنرانی می‌کرد گفت:" ما احساس می کنیم زمان آن فرارسیده است که گذشته را دفن کنیم و به جلو حرکت کنیم."

اما او افزود که هند باید شرایط مناسبی را به ویژه در کشمیر تحت ادارهٔ هند ایجاد کند.

پاکستان و هند تاکنون سه بار با هم جنگیده اند و پس از اینکه در سال ۲۰۱۹ طیاره های جنگی هر دو کشور به خاک یکدیگر داخل شدند، تنش ها به گونهٔ چشمگیری افزایش یافت.

اردوی پاکستان تقریباً نیمی از ۷۳ سال عمر خود را بر کشور حکمرانی کرده و از دیرزمانی سیاست های امنیتی و خارجی پاکستان را کنترول می‌کند.

هند و پاکستان هر دو بخشهایی از کشمیر را کنترول می‌کنند، اما هر دو ادعا مالکیت کامل آنرا دارند؛ ادعای که بیشتر سبب درگیری‌ها بین این دو کشور شده است.

تنش در کشمیر در سال ۲۰۱۹ پس از آن افزایش یافت که حکومت هند حق نیمه خودمختاری این ساحه را لغو کرد. پس از آن نظامیان هندی و پاکستانی چندین بار در امتداد خط مرزی در کشمیر بر یک دیگر گلوله باری کردند که در برخی موارد این حملات مرگبار نیز بوده است.

نظامیان هردو کشور به تاریخ ۲۵ فبروری ۲۰۲۱ با نشر بیانیهٔ مشترک و نادر در امتداد مرزهای مورد مناقشهٔ کشمیر اعلام آتش بس کردند؛ جاییکه هر دو کشور صد هابار در ماه‌های اخیر بر روی یکدیگر آتش گشوده بودند.

ایالات متحده بلافاصله از این اقدام استقبال كرد و هر دوکشور را به ادامهٔ پیشرفت در زمینه ترغیب کرد.

XS
SM
MD
LG