لینک های دسترسی

Breaking News

لوی درستیز پاکستان به سیاستمداران: از 'بلوغ و وحدت' کار بگیرید


پس از آنکه هیچ یک از احزاب سیاسی پاکستان نتوانستند در انتخابات هشتم فبروری اکثر کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص بدهند، لوی درستیز آن کشور از سیاستمداران رقیب پاکستانی خواست تا برای تشکیل حکومت ایتلاف از "بلوغ و وحدت" کار بگیرند.

سید عاصم منیر، لوی درستیز قوای مسلح پاکستان، گفته است که انتخابات فقط رقابت نیست که یکی برنده کامل شود و دیگر بازنده‌ کامل، بلکه انتخابات "تمرینی برای تعیین تکلیف مردم است."

منیر گفت: "از آنجاییکه مردم پاکستان اعتماد مشترک خود را به قانون اساسی پاکستان به نمایش گذاشتند، اکنون همه احزاب سیاسی مکلف اند که با بلوغ و وحدت سیاسی متقابل پاسخ بدهند."

این مقام ارشد اردوی پاکستان همچنین گفت که "ملت برای خروج از سیاست هرج و مرج و قطبی سازی که مناسب یک کشور مترقی با جمعیت ۲۵۰ میلیون نفری نیست، به دست‌های پایدار و لمس شفابخش نیاز دارد."

پس از آنکه نامزد‌های وفادار به عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان که در زندان به سر می‌برند، نسبت به سایر احزاب عمده سیاسی برنده اکثر کرسی‌های پارلمان شدند و حزب مسلم لیگ-نواز را که از حمایت نظامیان پاکستان برخوردار است، عقب زد، این کشور با چانه‌ زنی‌های سیاسی مواجه بوده است.

حزب تحریک انصاف پاکستان تحت رهبری عمران خان، سرکوب طولانی مدت مبارزات انتخاباتی را به آزمون کشید. با وجودیکه اعضای حزب تحریک انصاف در جریان مبارزات انتخاباتی سرکوب شدند، آنان منحیث نامزد‌های مستقل وارد مبازات انتخاباتی شدند و قدرت خود را در مقابل رقبای سیاسی خود به نمایش گذاشتند.

پاکستان در سال ۱۹۴۷ میلادی از هند جدا شد و نزدیک به ۵۰ سال است که زیر اثر جنرالان نظامی آن بوده است.

پس از تاخیر نسبتا طولانی نتایج انتخابات،‌ اتهامات بیشتر مطرح شد که نظامیان پاکستان به نفع و پیروزی حزب مسلم لیگ-نواز در تقلب آرای انتخاباتی دخیل بوده اند.

اما حالا نواز شریف که در گذشته سه بار به کرسی صدارت کشورش رسیده بود، مجبور می‌شود تا به خاطر تشکیل حکومت با رقبا و نامزد‌های مستقل معامله کند.

گزارش‌هایی وجود دارد که رهبران احزاب مختلف روز جمعه برای گفتگو با نواز شریف به شهر لاهور، پایگاه اصلی قدرت نواز شریف رسیدند.

نواز شریف گفته است که حزب تحت رهبری وی قادر نشده است تا برای تشکیل حکومت، اکثر کرسی‌های پارلمان آن کشور را به دست بیاورند و به همین دلیل، نیاز دارد تا با سایر احزاب و نامزدان مستقل ایتلاف کند.

اما حزب تحریک انصاف پاکستان با استفاده از هوش مصنوعی با شبیه سازی صدای عمران خان، صدراعظم پیشین این کشور که در زندان به سر می‌برد، "سخنرانی پیروزی" در انتخابات پارلمانی او را منتشر کرد.

عمران خان در این پیام که با استفاده از هوش مصنوعی تهیه شده است، گفته است که بر اساس منابع مستقل، ما قبل از آغاز تقلب آرا، ۱۵۰ کرسی را به دست آوردیم.

بر اساس نتایج اعلام شده، دست‌کم بیش از ۱۰۰ نامزد مستقل برنده کرسی‌های پارلمان شده اند که از آن جمله ۸۹ نفر آن وفادار به عمران استند. حزب مسلم لیگ-نواز برنده ۷۳ کرسی شده و حزب مردم پاکستان ۵۴ کرسی را به دست آورده است.

احزاب کوچک مجموعاً برنده ۲۷ کرسی در پارلمان شده اند و احتمال می‌رود که این احزاب در روز‌های آینده به نفع حزب تحریک انصاف کار کنند.

نامزدان وفادار به حزب تحریک انصاف بیشترین کرسی‌ها را در ایالت خیبرپشتونخوا به دست آورده اند.

نامزدان مستقلی که برنده کرسی‌های پارلمان شده اند، می‌توانند تا ۷۲ ساعت پس از اعلام نتایج به یکی از احزاب بپیوندند. این نوع معامله سیاسی، می‌تواند موقف حزب تحریک انصاف را برای تشکیل حکومت،‌ به مخاطره بیاندازد.

کم از کم ۱۲۸ میلیون نفر از جمعیت ۲۴۱ میلیونی پاکستان واجد شرایط رای‌دهی در این انتخابات بودند که در آن حدود ۱۸هزار نامزد برای احراز کرسی‌های اسامبله ملی و ایالت‌های چهارگانه پاکستان رقابت کردند. بیش از ۵۰۰۰ نامزد برای کسب ۲۶۶ کرسی شورای ملی پاکستان و حدود ۱۲۶۰۰ نامزد دیگر برای احراز کرسی‌های شوراهای ایالتی در انتخابات روز گذشته، رقابت کردند.

در تهیه این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG