لینک های دسترسی

Breaking News

سه رهبر طالبان در پاکستان بازداشت شد


اکثر رهبران طالب در پاکستان مستقر اند
اکثر رهبران طالب در پاکستان مستقر اند

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که مقام‌های امنیتی پاکستان سه تن از رهبران طالبان افغان را بازداشت کرده اند.

احمدالله مطیع که به نام نانی مشهور است و در زمان رهبری ملا اختر محمد منصور، رهبر پیشین طالبان، به صفت رئیس استخبارات آن گروه کار می‌کرد، در بلوچستان بازداشت شده است.

سلیمان آغا که بر اساس گزارش‌ها، والی نام نهاد طالبان برای دایکندی می باشد و نیز ملا ثانی که به نام صمد ثانی مشهور است نیز بازداشت شده اند. صمد ثانی یم تاجر شناخته شده در میان طالبان می باشد و با آن گروه روابط بسیار نزدیک دارد.

گزارش روزنامۀ اکسپرس تریبیون پاکستان از قول برخی مقام‌های پاکستانی که از آنان نام نگرفته، دلیل بازداشت این سه تن را انکار آنان از پیوستن به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان عنوان کرده است.

اما مقام‌های افغان و متحدان خارجی حکومت افغانستان به ویژه ایالات متحده، پاکستان را به حمایت از طالبان افغان و سایر گروه های تندروی متهم می‌کنند که سرگرم شورشگری در افغانستان اند.

روزنامۀ اکسپرس تریبیون از قول مقام‌های طالبان گزارش داده است که در چند روز گذشته کم از کم هشت تن از رهبران طالب در بلوچستان بازداشت شده اند.

در گزارش از قول منابع نامعلوم آمده است که چندین رهبر دیگر طالبان به شمول امیر خان متقی، وزیر اطلاعات و فرهنگ در رژیم طالبان، از ترس دستگیری خود را پنهان کرده اند.

ملا نانی در حال حاضر از سوی ملا هبت الله، رهبر طالبان، به صفت قاضی القضات گماشته شده بود. نانی از آن جمله طالبانی بود که پس از نشر خبر مرگ ملا عمر، رهبران طالب را به حمایت از ملا اختر محمد منصور ترغیب می‌کرد.

بازداشت رهبران طالب در پاکستان در حالی صورت می‌گیرد که طالبان در هفته های اخیر حملات شان را در افغانستان شدت بخشیده و هم اکنون چندین ولایت صحنۀ نبرد شدید میان سربازان افغان و تندروان طالب است.

تا هنوز مقام‌های پاکستانی و منابع رسمی طالبان افغان در این مورد رسماً چیزی نگفته اند.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG