لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: حکومت طالبان به جای ادعاهای واهی، علیه گروه‌های تندرو اقدام موثر کند


وزارت امور خارجه پاکستان ادعای حکومت طالبان مبنی بر استفاده شاخه خراسان داعش از خاک پاکستان علیه افغانستان را بی‌اساس خوانده و گفته است که به جای این ادعاها، حکومت طالبان علیه تمام گروه‌های تروریستی مستقر در افغانستان اقدامات موثر انجام دهد.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت روز پنجشنبه هنگام صحبت با رسانه‌ها در اسلام‌آباد گفت که ادعاهای حکومت طالبان بی‌بنیاد است و به شدت آن را رد می‌کند.

وزارت دفاع حکومت طالبان، سه‌شنبه، هفتم می (۱۸ ثور) اسلام‌آباد را به استفاده از خاک پاکستان علیه افغانستان متهم کرد و گفت که تندروان داعش مستقر در آن کشور علیه افغانستان حملات را سازمان‌دهی می‌کنند.

این وزارت ادعا کرد که مواردی وجود دارد که جنگجویان داعش از خاک پاکستان وارد افغانستان شده و پاکستان باید در این باره پاسخ بدهد.

اما زهرا بلوچ گفت: "اتهامات مقامات افغانستان [طالبان]، ما آنها را کاملاً رد می‌کنیم و معتقدیم که چنین اظهاراتی موجه نیست و به جای این گونه اظهارات غیرمسوولانه، مقامات افغانستان [طالبان] باید در برابر همه آن گروه‌های تروریستی اقدامات لازم را انجام دهند که در افغانستان مستقر هستند".

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت که حکومت طالبان با انجام اقدامات موثر علیه گروه‌های تروریستی به ویژه تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) نشان دهند که تندروان در افغانستان پناهگاه‌های امن ندارند.

به گفتۀ وی، پاکستان مدارک و اسناد خود را در رابطه با این رویدادها از طریق مجراهای مختلف با حکومت طالبان در میان گذاشته است.

زهرا بلوچ همچنان گفت که حمله در منطقه بشام ایالت خیبر پشتونخوا که در ۲۶ ماه مارچ به وقوع پیوست، در افغانستان برنامه‌ریزی شده بود.

او گفت: "ما شواهدی پیدا کرده ایم که ارتباط حمله بشام را با تروریستان مستقر در افغانستان ثابت می‌کند. حمله انتحاری، همانطور که توسط اداره روابط عمومی اردوی پاکستان اعلام شده است، دارای پیوندهای فرامرزی است. این حمله تروریستی در افغانستان طراحی شده بود و تروریستان و عوامل آنها از داخل افغانستان کنترول می‌شدند".

در این حمله که کاروان انجنیران چینی در ساحه بشام ایالت خیبر پشتونخوا هدف قرار گرفت، پنج انجنیر چینایی و یک راننده محلی آنان کشته شدند.

هدف قراردادن تندروان در افغانستان

زهرا بلوچ در این کنفرانس خبری در پاسخ پرسشی مبنی بر اینکه آیا پاکستان همانگونه که در خاک ایران علیه تروریستان عملیات هوایی را انجام داد، در خاک افغانستان نیز انجام خواهد داد، گفت که در خصوص شک و گمان‌ها تبصره نمی‌کند.

اما او گفت که پاکستان ثابت کرده که در صورت ضرورت از خود دفاع می‌کند و این کار را در اوایل سال روان میلادی در واکنش به حمله‌ای که از خاک افغانستان انجام داد.

نیروهای هوایی پاکستان به تاریخ ۱۸ مارچ (۲۸ حوت) حملات هوایی بر ساحهٔ لمن ولسوالی برمل ولایت پکتیکا و ساحهٔ افغان- دوبی ولسوالی سپیره ولایت خوست انجام داد که در نتیجه سه زن و سه کودک در پکتیکا و دو زن در خوست جان باختند.

حکومت طالبان در پاسخ به این حمله پاکستان، مراکز نظامی پاکستان را در امتداد خط دیورند با تسلیحات ثقیله هدف قرار داده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG