لینک های دسترسی

Breaking News

مردان مسلح شش کارگر مهاجر را در ایالت بلوچستان پاکستان به ضرب گلوله کشتند


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

پولیس پاکستان روز پنجشنبه نهم می (۲۰ ثور) گفت که شش کارگر مهاجر در ایالت بلوچستان این کشور در خشونت‌های قومی به ضرب گلوله کشته شدند.

این افراد اواخر روز چهارشنبه در خانهٔ خود در ۲۵ کیلومتری بندر گوادر، جاییکه چین در چارچوب دهلیز اقتصادی چین و پاکستان، بخش عمدهٔ ابتکار "یک کمربند یک راه"، ده‌ها میلیارد دالر سرمایه گذاری کرده است، کشته شدند.

پولیس گفت این افراد که از پنجاب به منطقه مهاجرت کرده بودند و به عنوان سلمان کار می‌کردند، احتمالاً به دلیل پنجابی بودن، هدف قرار گرفته اند.

محمد محسن، یکی از مقامات ارشد پولیس در گوادر، گفت: "در حال حاضر ما در حال بررسی قضیه هستیم، اما ظاهراً به نظر می‌رسد که آنها به دلیل پنجابی بودن مورد حمله قرار گرفته‌اند." او افزود که شش نفر کشته و یک نفر مجروح شده است.

ذهیب احمد، یک مقام دیگر پولیس نیز آمار کشته شدگان را تایید کرد و گفت که آنها در داخل خانهٔ خود به ضرب گلوله کشته شده اند.

تا اکنون هیچ گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است، اما در گذشته گروه‌های مخالف حکومت پاکستان به ویژه جدایی‌طلبان بلوچ مسوولیت حملاتی از این گونه را به دوش گرفته اند.

بلوچستان کم نفوس ترین ایالت پاکستان است، اما این ایالت سرشار از منابع طبیعی و منرال‌‌ها است. بلوچ‌ها از دیر زمان شکایت دارند که از عواید بلوچستان سهم منصفانه به آنان داده نمی‌شود و این نارضایتی سبب قیام و شورشگری بیش از ده گروه جدایی طلب بلوچ بر ضد پنجابی‌ها، سندی‌ها، چینی‌ها و حکومت پاکستان شده است.

در تازه ترین مورد، ماه گذشته شش مرد مسلح، یک بس را در نزدیکی شهر ناوشکی در ایالت بلوچستان متوقف کرده و ۱۱ کارگر پنجابی را کشتند.

چندین گروه مسلح جدایی طلب، به شمول جبههٔ آزادی بخش بلوچستان، در ایالت بلوچستان فعالیت مسلحانه دارند و به طور معمول مسوولیت حملات بر خارجی‌ها و قوای حکومتی را بر عهده می گیرند.

اردوی آزادی‌بخش بلوچستان که به عنوان یک سازمان تروریستی جهانی در فهرست ایالات متحده قرار دارد، بارها به چین هشدار داده که به بهره‌برداری خود از منابع بلوچستان پایان دهد و از این ایالت خارج شوند.

در آخرین مورد، مسوولان امنیتی در ایالت خیبر پشتونخوا در پاکستان به تاریخ ۲۶ مارچ (۷ حمل) از کشته شدن پنج شهروند چین در یک حملهٔ انتحاری در این ایالت خبر دادند.

پس از این حمله، چین یک هیات تحقیقاتی را به تاریخ ۲۹ مارچ (۱۰ حمل) به پاکستان فرستاد تا کشته شدن پنج شهروند کشورش در یک حملهٔ انتحاری را یکجا با مقامات پاکستانی بررسی کند.

لین جیان، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین گفت که آنان از طرف پاکستانی خواسته اند تا "تحقیقات سریع و کامل در مورد این حمله را انجام دهد، مسایل مربوط به آن را به درستی مدیریت کند، امنیت را با تدابیر مشخص افزایش دهد، خطرات امنیتی را به طور کامل از بین ببرد، و هر کاری ممکنه را برای اطمینان از امنیت پرسونل، موسسات و پروژه های چینی انجام دهد."

گروه

XS
SM
MD
LG