لینک های دسترسی

Breaking News

کشته شدگان حملۀ طالبان در پشاور به ۱۴۱ نفر رسید


کماندو های پاکستانی برای نجات بازماندگان این رویداد شتافتند
کماندو های پاکستانی برای نجات بازماندگان این رویداد شتافتند

گروهی از طالبان پاکستانی که لباس نظامی بر تن داشتند صبح امروز بر مکتب "آرمی پبلک سکول" واقع در ساحۀ ورسک رود شهر پشاور یورش برده و ۱۴۱نفر را کشتند. این مکتب از سوی اردوی پاکستان اداره و تمویل می شود.

مقامات شهر پشاور می گویند که شمار تلفات ممکن افزایش یابد و اکثریت کشته شدگان شاگردان مکتب بودند. مقامات شهر پشاور گفتند که بیش از ۱۲۰ نفر دیگر در این حمله مجروح شده اند.

شاهدان عینی در مورد این رویداد چنین می گویند.
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:29 0:00

تحریک طالبان پاکستان مسوولیت این حمله را بر عهده گرفته است. محمد خراسانی، یکی از سخنگویان این گروه در تماس تلیفونی به مطبوعات پاکستان این حمله را انتقام جویانه خوانده و گفته است که مکتب را به خاطری هدف قرار داده اند که ارتش پاکستان خانواده های گروه طالبان را مورد حمله قرار می دهد.

مقامات اروی پاکستان گفته اند که نظامیان آن کشور شش شورشی را در این حمله کشته و تحقیقات را در مورد چگونگی آن نیز آغاز کرده اند.

نواز شریف، صدراعظم پاکستان این عمل طالبان را با شدید ترین الفاظ تقبیح کرده است. آقای شریف کشته شدن بیش از ۱۴۰ نفر و عمدتاً کودکان را در این حمله یک فاجعه ملی خوانده و برای سه روز عزای ملی اعلام کرد.

صدراعظم پاکستان همچنان بیان داشت که این نوع حملات مردم پاکستان را مرعوب ساخته نمی تواند و عملیات جاری اردوی پاکستان، تا ریشه کن ساختن شورشیان ادامه خواهد داشت.

واکنش ها

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در تماس تلیفونی با نواز شریف صدر اعظم پاکستان ضمن ابراز تسلیت و همدردی با مردم پاکستان، این رویداد را "تروریستی، وحشیانه، غیر اسلامی و غیر انسانی" خواند.

عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز ضمن تقبیح این رویداد با رهبری و مردم پاکستان ابراز همدردی و غم شریکی کرد. در این پیام آمده است که حملۀ پشاور نشان داد که منطقه و جهان با تهدید بزرگ دهشت افگنی معروض بوده و مردم افغانستان و پاکستان در آتش آن می سوزند.

رئیس جمهور اوباما، نیز حمله امروز را وحشتناک خوانده و آن را تقبیح کرده است. در خبرنامۀ قصر سفید آمده است که رئیس جمهور اوباما همچنان بر تعهد دوامدار ایالات متحده جهت حمایت از تلاش های ضد دهشت افگنی پاکستان، برای تامین ثبات در منطقه، تاکید کرده است.

رجنت سنگهـ، وزیر امور داخله هند در صفحه تویتر خود نوشته است " این حملۀ نامردانه و غیر انسانی بیانگر چهره اصلی دهشت افگنی می باشد."

دیوید کمرون، صدراعظم بریتانیا نیز در صفحه تویتر خود نگاشته است " خبر پاکستان عمیقاً تکان دهنده است. این وحشتناک است که کودکان صرف به خاطر رفتن به مکتب کشته می شوند."

مناطق سرحدی میان پاکستان و افغانستان یکی از نقاط حساس برای آموزش و تربیت شورشیانی است که بیشترین حملات دهشت افگنی را در هر دو کشور انجام می دهند.

XS
SM
MD
LG