لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان اقدامات طالبان برای مقابله با تروریزم فرامرزی را تمجید کرد


آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان در امور افغانستان
آصف درانی، نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان در امور افغانستان

نمایندهٔ ویژه پاکستان در امور افغانستان می‌گوید که کشورش از اقدامات طالبان افغانستان برای مقابله موثر با تروریزم فرامرزی استقبال می‌کند.

آصف درانی در مصاحبه‌ای اختصاصی با صدای امریکا گفت که حکومت طالبان اخیراً اقدامات خاصی را جهت رسیدگی به نگرانی‌های تروریزم فرامرزی پاکستان و سایر کشورهای همسایه از جمله چین روی دست گرفته است.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، پاکستان شاهد افزایش چشمگیر حملات تروریستی بوده است. خشونت‌ها در پاکستان به یک امر رزومره تبدیل شده و جان صدها پاکستانی به ویژه نیروهای امنیتی این کشور را گرفته است.

اسلام‌آباد معتقد است که این حملات توسط رهبران و جنگجویان تحریک طالبان پاکستان مستقر در افغانستان طرح‌ریزی می‌شوند و همواره ادعا کرده است که دلیل افزایش حملات در این کشور، فعالیت گروه تحریک طالبان پاکستان در داخل خاک افغانستان است.

اما طالبان افغان که اکنون قدرت را در دست دارند، همواره تاکید کرده اند که اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده صورت گیرد

درانی در واکنش به اعلامیه اخیر طالبان مبنی بر انتقال هزاران مهاجر پاکستانی از ولایات مرزی به مناطق دیگر افغانستان گفت: "این یک موضوع جدی است. اما اقداماتی برای خنثی کردن تحریک طالبان پاکستان برداشته شده است. ما همچنین باید درک کنیم که این کار زمان‌گیر است، اما این روند آغاز شده است."

حکومت طالبان ماه گذشته اعلام کرد که قصد دارد هزاران مهاجر پاکستانی را که در ولایات مرزی ساکن شده اند، به مناطق دیگر افغانستان منتقل کند، زیرا گمان می‌رود افزایش حوادث تروریستی در پاکستان با این پناهجویان ربط داشته باشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، بدون ارایه معلومات بیشتر در مورد این طرح گفته است که این مهاجرین در حال حاضر در خوست، کنر و برخی ولایات دیگر هم مرز با پاکستان، مستقر اند و بر اساس برنامه، به سایر ولایات افغانستان منتقل خواهند شد تا اطمینان حاصل شود که آنها به خطوط مرزی دسترسی ندارند و در حملات داخل پاکستان دخیل نیستند.

درانی گفت: "این اقدامی است که حکومت افغانستان اتخاذ می‌کند، بنابراین باید منتظر ماند و نتایج آنرا را دید. اکنون در مراحل اولیه قرار دارد، بنابر این خیلی زود است در این مورد اظهار نظر کرد."

نمایندهٔ ویژه پاکستان در امور افغانستان این مهاجرین را اعضای تحریک طالبان پاکستان خوانده افزود: "اما اگر این جابجایی تحریک طالبان پاکستان واقعاً اتفاق بیفتد و منجر به صلح در سراسر مرزهای ما شود، این یک تحول مهم خواهد بود و ما از آن استقبال خواهیم کرد."

او گفت که اسلام آباد به درخواست طالبان گفتگوها را با رهبران فراری تحریک طالبان پاکستان برای متقاعد کردن آنها جهت توقف خشونت آغاز کرده بود، اما این روند سال گذشته به دلیل درخواست‌های "مضحک" تندروان با شکست مواجه شد.

حکومت پاکستان و تحریک طالبان پاکستانی در سال ۲۰۲۲ به میانجی‌گری حکومت طالبان در افغانستان به آتش‌بس محدود توافق کردند، اما در نومبر همان سال حملات تحریک طالبان در پاکستان از سر گرفته شد.

درانی گفت: "پاکستان گزینه گفتگو را تمام کرده است؛ برای آنها (طالبان پاکستان) تنها راه تسلیم شدن و مواجه شدن با قانون باقی مانده است." او افزود که عملیات نظامی پاکستان، تحریک طالبان پاکستان را از هرگونه کنترول ارضی محروم کرده است و انتقال آنها از مناطق مرزی نشان می‌دهد که اکنون به "باردوش" برای طالبان افغانستان تبدیل شده اند.

نمایندهٔ ویژهٔ پاکستان گفت: "در مقایسه، افغانستان در حال حاضر بسیار صلح آمیز است، اما کتله‌های از تحریک طالبان پاکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی و سایر گروه‌ها در آنجا وجود دارند که مایه نگرانی هستند. هم پاکستان و هم چین امیدوارند که حکومت افغانستان اقدامات عملی را انجام دهد."

بیجینگ از مدت‌ها مدعی است که شبه نظامیان جنبش اسلامی ترکستان شرقی از خاک افغانستان برای انجام حملات فرامرزی استفاده می‌کند؛ ادعای که همواره از سوی طالبان رد شده است.

چین ماه گذشته در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که تروریزم همچنان یک چالش بزرگ برای افغانستان باقی مانده و از طالبان خواست تا "اقدامات محکم و قوی" علیه گروه‌های تروریستی فعال در این کشور اتخاذ کنند.

درانی به صدای امریکا گفت: "همانطور که رییس جمهور بایدن نیز به همکاری طالبان افغانستان و مقامات امریکایی در اتخاذ اقدامات ضد تروریستی اشاره کرده است، ما هم همان انتظاری را داریم و این روند آغاز شده است. امیدوارم در آینده نزدیک نتایج مثبتی داشته باشیم."

تقریباً‌ دو سال بعد از خروج پر هرج و مرج نظامیان امریکایی از افغانستان، اظهارات جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مبنی بر اینکه طالبان در بیرون راندن القاعده از افغانستان کمک می‌کنند، بار دیگر بحث حضور گروه‌های تروریستی در آن کشور و توافق صلح میان امریکا و طالبان را دامن زده است.

بایدن به تاریخ ۳۰ جون گفت: "یادتان می‌آید در مورد افغانستان چه گفتم؟ گفتم که القاعده آنجا نخواهد بود. گفتم که آنان آنجا نخواهند بود. گفتم که از طالبان کمک خواهیم گرفت. حالا چه می‌شود؟ چه خبر است؟ مطبوعات خود را بخوانید. حق با من بود."

درانی یکبار دیگر تاکید کرد که گفتگو و تعامل مستمر بین‌المللی با طالبان تنها راه برای تقویت روندهای مثبت و رسیدگی به چالش‌ها در افغانستان است.

او گفت: "دور بودن یا عدم تعامل با طالبان، که اکنون در کابل قدرت دارند، کمکی نخواهد کرد. این درک وجود دارد، و به همین دلیل رییس جمهور ایالات متحده و دیگران از برخی اقدامات طالبان از جمله از بین بردن [کشت] خاشخاش تمجید کرده اند."

درانی افزود: "امید است که سایر مسایل معلق مانند تشکیل حکومت فراگیر، تحصیل دختران یا اشتغال زنان نیز به صورت دوستانه حل شود."

پیش از این نیز درانی بر تعامل بر طالبان تاکید کرده و خواهان به رسمیت شناختن آنها شده بود.

آصف علی درانی، اخیراً در مصاحبه‌ای با انستیتوت تحقیقات پالیسی اسلام‌آباد گفته بود که به رسمیت شناختن حکومت طالبان توسط پاکستان کافی نیست، بلکه سایر کشورهای منطقه نیز باید این کار را انجام دهند.

او گفته بود: "به رسمیت شناختن همزمان حکومت در کابل توسط همه کشورهای همسایه پیشنهاد خوبی است. برای آن همه چیز باید بهتر شود و یک محیط مساعد ایجاد شود. من می‌گویم که این یک سیاست خوب است که حکومت طالبان باید به طور جمعی به رسمیت شناخته شود".

پاکستان یکی از کشورهایی است که حاکمیت پیشین طالبان بر افغانستان را در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ به رسمیت شناخته بود، اما اکنون با وجود آنکه به کرات خواستار تعامل جامعهٔ بین المللی با حکومت طالبان شده، آن را به رسمیت نشناخته است.

نزدیک به دو سال است که طالبان در افغانستان دوباره قدرت را به دست گرفته اند، اما حکومت این گروه را هیچ کشور یا سازمان بین‌المللی به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG