لینک های دسترسی

Breaking News

گزارش وزارت خارجۀ امریکا: پاکستان هنوز هم لانۀ امن تروریستان است


وزارت خارجۀ ایالات متحده با نشر گزاشی گفته است که پاکستان هنوز هم لانۀ امن گروه‌های دهشت افگنی است که حملات را بر افغانستان و هند انجام می‌دهند و بر اساس این گزارش اسلام آباد در برابر این گروه‌ها اقدام بسنده انجام نداده است.

در این گزارش که بر مبارزه با دهشت افگنی در جهان در سال ۲۰۱۹ تمرکز دارد، به گونۀ خاص از حمایت پاکستان از طالبان افغان و لشکر طیبه که بر ضد افغانستان فعالیت دارند، یاد آوری شده است.

گزارش همچنان حاکی است که پاکستان اجازه داده است تا گروه های دهشت افگن چون لشکر طیبه و جیش محمد از قلمرو آن کشور بر ضد هند حمله کند.

در گزارش آمده است: "پاکستان تعهدات خود را برای محو بی درنگ همه سازمان های دهشت افگن عملی نکرده است. اسلام آباد بر ضد مسعود اظهر، رهبر گروه جیش محمد و ساجد میر، مغز متفکر حملۀ دهشت اگنی ۲۰۰۸ ممبای هیچ اقدام نکرده است و گزارش‌هایی وجود دارد که این دو تروریست زیر حمایت دولت، در پاکستان به سر می‌برند."

مقام‌های پاکستانی همواره حمایت از دهشت افگنان را رد کرده و خود را قربانی دهشت افگنی قلمداد کرده اند.

گزارش وزارت خارجۀ امریکا گفته است که هنوز هم در برخی مدارس پاکستان افراطیت تدریس می‌شود و مقام‌های پاکستانی در این زمینه اقدام کافی و جدی نکرده اند.

افغانستان

وزارت خارجۀ امریکا گفته است که طالبان و شبکۀ حقانی در سال ۲۰۱۹ حملات تروریستی را افزایش بخشیده، نظامیان و غیرنظامیان را هدف قرار دادند.

افزون بر این، بر اساس این گزارش گروه دولت اسلامی یا داعش بر حملات شان بر ضد غیرنظامیان به ویژه اقلیت‌های مذهبی ادامه داده است.

در این گزارش آمده است که افغانستان در حفاظت مرزهای خود به ویژه با پاکستان و ایران با چالش بسیار بزرگ مواجه است. گزارش تاکید کرده است که با وصف "پلان کاری مشترک افغانستان - پاکستان برای صلح و همبستگی" که امنیت سرحدات نیز بخشی از آن می‌شود، پیشرفت در زمینۀ بهبود حفاظت و امنیت مرزهای دو کشور کند بوده است.

گزارش از فراز و فرودهای مذاکرات ایالات متحده با طالبان یادآوری کرده و گفته است که حکومت پاکستان در زمینۀ تسهیل این مذاکرات نقش کلیدی ایفا کرده است.

در این گزارش آمده است که ایالات متحده و متحدان آن در زمینۀ شکست گروه‌های دهشت افگن در سال ۲۰۱۹ دستاورد چشمگیر داشته است و از شکست گروه داعش، القاعده و گروه‌های نیابتی ایران به عنوان مثال یاد آوری شده است.

در این گزارش گفته است که ایتلاف جهانی و ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ خلافت خود خوانده داعش را در عراق و سوریه از بین برد و نظامیان امریکایی ابوبکر البغدادی، رهبر داعش را در سوریه کشتند.

XS
SM
MD
LG