لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: هند از تحریک طالبان پاکستان حمایت می‌کند


اسلام آباد اتهامات هند مبنی بر ادامه حمایت پاکستان از گروه‌های دهشت افگن در داخل خاک افغانستان را رد کرد و دهلی جدید را به حمایت از تحریک طالبان پاکستان متهم کرد.

انوراگ شری واستاو، سخنگوی وزارت خارجۀ هند دو روز پیش در واکنش به گزارش تیم نظارت از تعزیرات شورای امنیت ملل متحد در مورد افغانستان گفته بود که این گزارش مهر تایید بر موقف همیشگی هند است که پاکستان را "مرکز دهشت افگنی بین‌المللی" می‌پندارد.

در گزارش ملل متحد آمده است که در حدود ۸۰۰۰ تا ۱۰۰۰۰ جنگجوی خارجی در افغانستان حضور دارند که از آن میان ۶۵۰۰ آن شهروندان پاکستان اند.

وزارت خارجۀ هند با نشر اعلامیه‌ای گفته است که حضور ۶۵۰۰ پاکستانی در کنار دهشت افگنان بین‌المللی در افغانستان این را نشان می‌دهد که پاکستان هنوز هم از استخدام، آموزش، تمویل و فراهم کردن سلاح به سازمان‌های دهشت افگن دست نکشیده و به تعهدات خود عمل نکرده است.

در واکنش، وزارت خارجه پاکستان با نشر اعلامیه‌ای ادعا‌های هند را "اتهامات مخرب" توصیف کرد و گفت که این اتهامات به هدف گمراه کردن جامعه جهانی علیه پاکستان مطرح شده است.

وزارت خارجه پاکستان همچنین هند را به ایجاد پیچیدگی‌ها در روند صلح افغانستان متهم کرد و گفت که آن کشور از سازمان‌های دهشت‌افگن فعال در افغانستان بر ضد پاکستان حمایت می‌کند.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان همچنین آمده که فعالیت تحریک طالبان پاکستان با حمایت هند از داخل خاک افغانستان، تهدیدی برای پاکستان و سایر کشورها می‌باشد.

این در حالیست که در گزارش تیم نظارت از تعزیرات شورای امنیت ملل متحد آمده که لشکر طیبه و جیش محمد، دو گروه دهشت افگن پاکستان، زیر چتر گروه طالبان در ولایت های کنر، ننگرهار و نورستان فعالیت دارند.

در این گزارش همچنین آمده که طالبان با وجود امضای توافقنامه صلح با امریکا، روابط خود با سازمان های دهشت افگن چون شبکه القاعده را قطع نکرده اند.

در این گزارش آمده است که حد اقل یک گروه از طالبان بلند پایه در مخالفت با توافق احتمالی صلح میان حکومت افغانستان و طالبان، گروهی جدیدی را به نام "حزب ولایت اسلامی" تشکیل داده اند.

XS
SM
MD
LG