لینک های دسترسی

Breaking News

محکمهٔ فدرال پاکستان: محاکمه‌ٔ عمران خان در زندان وپشت در‌های بسته غیرقانونی است


یک محکمهٔ فدرال در پاکستان روز سه‌شنبه ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) حکم داد که محاکمهٔ‌ عمران خان، صدراعظم پیشین آن کشور، در داخل زندان و در عقب در‌های بسته غیرقانونی است.

یک محکمهٔ ویژه روند محاکمهٔ عمران خان را در داخل زندانی در نزدیکی اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، پیش می‌برد. این محکمه عمران خان را به اتهام افشای اسرار دولتی محاکمه می‌کند.

اما عمران خان این اتهامات را در محکمهٔ استیناف به چالش کشید و استدلال کرد که تمام روند محاکمهٔ وی، نقض قانون اساسی بوده و روند محاکمه منصفانه و باز نبوده است.

در حکم محکمهٔ فدرال پاکستان که روز سه‌شنبه صادر شد، آمده است که محاکمه صدراعظم پیشین پاکستان به گونه‌ای در داخل زندان برگزار شده است که نمی‌تواند به مثابهٔ یک محاکمه باز تلقی شود.

وکلای مدافع خان گفته اند که محاکمهٔ موکل آنان در داخل یکی از اتاق‌های زندان صورت گرفت و فقط به دو عضو تیم حقوقی عمران اجازه داده شد تا در این محاکمه حضور داشته باشند. به گفتهٔ این وکلای مدافع،‌ به رسانه‌ها و اعضای خانوادهٔ‌ عمران خان اجازه داده نشد که در محکمه حضور داشته باشند.

سلمان اکرم راجا، یکی از وکلای مدافع عمران خان،‌ گفت که حکم محکمهٔ فدرال به این معنا است که تمام روند محاکمه از ابتدا، به صورت باز و در محضر رسانه‌ها برگزار شود.

اتهام علیه عمران خان ۷۱ ساله به مارچ ۲۰۲۲ بر می‌گردد که وی به افشای یک سند دپلوماتیک محرمانه متهم شد. بر اساس این اتهام، عمران ادعا کرده است که ایالات متحده در تبانی با اردوی قدرتمند آن کشور برای سرنگونی حکومت‌اش نقش داشته است.

در این قضیه، او متهم است که برای منافع سیاسی و برخلاف قانون محرمیت اسرار رسمی کشور، معلومات محرمانهٔ ارسالی سفیر پاکستان در امریکا را افشا کرده است.

عمران خان مدت‌ها است که از این مکالمه به عنوان مدرکی بر ادعای خود یاد می‌کند که گویا طرح عدم اعتماد بر وی در پارلمان کشورش، نتیجه دخالت ایالات متحده در سیاست کشورش بوده است.

بر اساس این سند، ظاهراً دونالد لو، دستیار وزیر خارجه امریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، از اسد مجید خان، سفیر پیشین پاکستان در واشنگتن، خواسته بود تا به رهبری نظامی خود بگوید که عمران خان باید از طریق رای عدم اعتماد پارلمان برکنار شود، زیرا صدراعظم پیشین آن کشور در مورد تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، بی‌طرفی اختیار کرده است.

زمانی که روسیه به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ میلادی تهاجم نظامی تمام عیار را بر اوکراین آغاز کرد، عمران خان در آن روز در یک سفر رسمی به مسکو رفته بود و با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، ملاقات کرد.

عمران خان پس از آنکه در پی رای عدم اعتماد در پارلمان پاکستان از قدرت کنار زده شد، اردوی پاکستان و ایالات متحده را به توطیه متهم کرد، اتهامی که از سوی هر دو جانب رد شد.

از آن به بعد، بیش از ۱۵۰ قضیه، از بی‌احترامی به محکمه گرفته تا تروریزم و تحریک خشونت، از سوی ادارات دولتی علیه خان درج شده است.

او در حال حاضر به خاطر اتهام فساد اداری، به سه سال زندان محکوم شده و در حبس به سر می‌برد.

منتقدین می‌گویند که این اقدام علیه خان انگیزهٔ سیاسی دارد، به ویژه زمانی که انتخابات سرتاسری در آن کشور برگزار می‌شود و عمران خان حق اشتراک در آن را ندارد.

کمیسیون انتخابات پاکستان در ماه اگست سال روان میلادی اعلام کرد که عمران خان به دلیل محکومیت و زندانی شدن به اتهام فساد اداری، نمی‌تواند برای مدت پنج سال هرگونه مقام دولتی را احراز کند.

بر اساس قانون پاکستان، فردی که محکوم شده باشد، نمی‌تواند حزب‌اش را رهبری کند، در انتخابات اشتراک کند یا در راس یک ارگان دولتی قرار گیرد.

با اینحال، عمران خان هنوز هم محبوب‌ترین رهبر سیاسی در پاکستان پنداشته می‌شود و بر اساس یک سروی، حزب سیاسی‌اش، تحریک انصاف پاکستان، بزرگترین حزب سیاسی در آن کشور می‌باشد.

گروه

XS
SM
MD
LG