لینک های دسترسی

Breaking News

انتقال برخی همکاران افغان قوای امریکایی به امریکا به زودی آغاز می‌شود


یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده به صدای امریکا گفته است که انتقال برخی از درخواست کنندگان ویزۀ خاص مهاجرت به امریکا که علاقمند و واجد شرایط انتقال به امریکا باشند، سر از هفتۀ آخر جولای توسط پروازهای تجارتی به امریکا آغاز می‌شود.

این مقام امریکایی گفته است که به دلیل "امنیت عملیاتی" جزییاتی در مورد این پروازها فاش نشده است، اما او گفته است که تریسی جاکوبسن، سفیر پیشین ایالات متحده در تاجیکستان، ترکمنستان و کوزوو تلاش‌های وزارت خارجۀ امریکا را در زمینۀ تخلیۀ ترجمانان افغان قوای امریکایی رهبری خواهد کرد.

او همچنین گفته است که در واحد عملیاتی وزارت خارجۀ ایالات متحده برای همکاران افغان قوای امریکایی، نمایندگان وزارت‌های دفاع و امنیت داخلی ایالات متحده نیز شامل خواهند بود.

خبرگزاری رویترز همچنین از قول منابع آگاه که نامی از آنان نبرده، گزارش داده است که قرار است جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه ۱۴ جولای (۲۳ سرطان) آغاز برنامۀ "عملیات پناه متحدان" را اعلام کند، برنامه‌ای که روند انتقال همکاران افغان قوای امریکایی را توضیح خواهد داد.

پس از آنکه آقای بایدن در ماه اپریل اعلام کرد که تمام قوای امریکایی تا ۱۱ سپتمبر سال روان افغانستان را ترک می‌کنند، سر وصداهای زیادی در مورد امنیت همکاران افغان قوای امریکایی و خانواده‌های آنان ایجاد شد.

شمار زیاد قانونگذاران امریکایی هم صدا با ترجمانان افغان ابراز نگرانی کردند که اگر همکاران افغان قوای امریکایی پیش از تکمیل شدن روند خروج قوا از افغانستان بیرون نشوند، با خطر انتقامجویی طالبان روبرو خواهند شد.

آقای بایدن هفتۀ گذشته در پایان سخنرانی در مورد وضعیت افغانستان، در پاسخ به پرسشی در مورد سرنوشت همکاران افغان قوای امریکایی گفت که روند صدور ویزه برای همکاران افغان قوای امریکایی تسریع یافته است تا به گفتۀ وی "آنان و خانواده های شان با تهدید مواجه نشوند".

رییس جمهور بایدن گفت که تیم ویژۀ کاری در قصر سفید، برای رسیدگی به روند صدور ویزه به آن عده ترجمانان افغان که خواستار آمدن به امریکا استند، ایجاد شده است.

دو روز پیشتر، فعالیت بخش قنسولی سفارت امریکا در کابل که به تاریخ ۱۳ جون (۲۳ جوزا) به دلیل گسترش موج سوم کروناویروس در افغانستان، متوقف شده بود، از سر گرفته شد.

راس ویلسن شاردافیر سفارت امریکا در کابل گفته است که با آغاز دوبارۀ فعالیت بخش قنسولی سفارت امریکا در کابل، روند صدور ویزۀ خاص مهاجرت (SIV) برای افغان­‌های در معرض خطر، از سر گرفته شده است.

برنامه ویزه خاص مهاجرت بیش از یک دهه پیش آغاز شد و ایالات متحده ۲۶۵۰۰ ویزه برای ترجمانان،‌ کارمندان خاص و سایر افرادی که برای کار با ایالات متحده خطرات را متقبل شده اند، تا کنون صادر کرده است.

XS
SM
MD
LG