لینک های دسترسی

Breaking News

رویارویی مرگبار در مرز هند و پاکستان


مقام های نظامی پاکستان نیرو هایی هندی را به راکت پراگنی در قلمرو پاکستان در امتداد خط مرزی کشمیر و کشتار غیرنظامیها متهم کردند.

مقام ها گفته اند که نیرو های هندی صبح دو شنبه بدون موجب به گلوله باری پرداختند.

اما یک مقام ارشد نظامی هند می گوید که نیرو های هندی در پاسخ به گلوله باری بی جهت نیرو های پاکستانی اقدام کردند. به گفتۀ این مقام هدف نیرو های هندی پاسگاه های نظامی پاکستان بود، نه ساحات غیر نظامی.

از سویی هم اعزاز احمد چوهدری، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان گفته است که این رویداد می تواند بر روابط دو همسایه اثر منفی برجا بگذارد. او افزود "اظهارات عاری از دقت، اوضاع را بهتر نساخته بل به وخامت می کشاند. تصور ما اینست که اگر درینجا امن باشد، نه تنها پاکستان بل هندوستان نیز از فواید آن برخوردار خواهد شد."

به گفتۀ این مقام پاکستانی "اگر امن نباشد، صرف به زیان پاکستان نخواهد بود بلکه به هندوستان و مردم آن نیز زیان خواهد رسید."

مداخلۀ ملل متحد

با بروز خشونت های جدید میان هند و پاکستان در کشمیر، بن کی مون، سرمنشی سازمان ملل متحد بر ضرورت حل مناقشات دیرینه میان این دو همسایۀ رقیب تاکید کرد.
آقای بن گفته است که اگر اسلام آباد و نیودهلی بخواهند، ملل متحد آمادۀ میانجیگیری در این زمینه است.

راجنات سنگهـ رهبر حزب بهارتیا جاناتای هند از من موهن سنگهـ، صدر اعظم آن کشور خواسته است تا دیدار خود را با مقام های پاکستانی در حاشیۀ مجمع عمومی سازمان ملل متحد فسخ کند.

هند برای نخستین بار به گونۀ مستقیم ارتش پاکستان را به دخالت در کشتار پنج سرباز هندی در کشمیر متهم کرد و هشدار به انتقام داد. از سال ۲۰۰۳ به اینسو که هر دو همسایۀ رقیب پیمان آتش بس را امضا کردند این شدید ترین حمله تلقی می گردد.

با آنهم، هند اندکی بعد با اشاره به سایر منابع هم پیوند با کشته شدن پنج سرباز آن کشور، موقف خود را تغییر داد.

سپس، نواز شریف، صدر اعظم پاکستان در تلاش برای عادی سازی روابط، خواستار متارکۀ جنگ در منطقۀ مورد مناقشۀ کشمیر شد و تقاضا کرد که ماه آینده نشستی را با همتای هندی اش انجام دهد.

مخالفان سیاسی هند

رجنت سنگهـ روز یک شنبه در جریان یک گردهمایی حزب بهارتیا جاناتا، دیدار رهبران هند و پاکستان را به باد انتقاد گرفت.

سنگهـ افزود "صدر اعظم ما در نظر دارد که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، جاییکه نواز شریف، صدر اعظم پاکستان نیز حضور خواهد داشت، با وی گفتگویی داشته باشد. صدر اعظم هند باید با وضاحت اعلام کند که گفتگویی با صدر اعظم پاکستان در آنجا صورت نخواهد گرفت."

خرابترین حملات پس از متارکۀ سال ۲۰۰۴ در خط کنترول کشمیر، در آستانۀ انتخابات هند که قرار است سال آینده برگزار شود، حکومت آقای سنگهـ را زیر فشار قرار داده است تا به گونۀ شدید بدان پاسخ بگوید.

خشونت های اخیر مرزی در حالی صورت می گیرد که هر دو کشور به تازگی تلاش ها را برای از سرگیری مذاکرات صلح آغاز کردند.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG