لینک های دسترسی

Breaking News

مقایسهٔ مکرون با نازی‌ها؛ وزیر پاکستانی انتقادش را پس گرفت


در پی نزاع تویتری میان شیرین مزاری، وزیر امور حقوق بشر پاکستان و سفارت فرانسه در اسلام آباد، خانم مزاری در نهایت تویت انتقاد آمیز خود را حذف کرد که در آن امانویل مکرون با نازی‌ها مقایسه شده بود.

جنجال زمانی آغاز شد که خانم مزاری به یک گزارش خبری واکنش نشان داد که در آن نگاشته شده بود که آقای مکرون به شورای مسلمانان فرانسه ۱۵ روز مهلت داده است تا به عنوان بخشی از مبارزۀ فرانسه با "اسلام افراطی" منشور "ارزش‌های جمهوری" را بپذیرد.

خانم مزاری روز شنبه با نشر پیوند این گزارش و بربنیاد آنچه در آن گزارش آمده بود در تویتر نوشت: "مکرون آنچه را در حق مسلمانان انجام می‌دهد که نازی‌ها آن را در حق یهودیان روا داشتند. کودکان مسلمان [در فرانسه] شمارۀ شناسایی خواهند گرفت (دیگر کودکان نخواهند گرفت) درست همانگونه که یهودیان [از سوی نازی‌ها در جنگ جهانی دوم] مجبور ساخته می‌شدند تا به خاطر تثبیت هویت ستارۀ زرد را در لباس شان برچسپ بزنند."

در پی نشر این تویت، سفارت فرانسه فوراً تویت خانم مزاری را با شرح "خبر جعلی و اتهامات نادرست" باز تویت کرد و نیز با ارسال مکتوبی از خانم مزاری خواست تا تویت خود را حذف کند.

سخنگوی وزارت خارجۀ فرانسه اظهارات خانم مزاری را "نفرت‌انگیز و دادو قال دروغین" خوانده و گفته است که فرانسه آنرا با "قاطعیت تمام" رد می‌کند.

خانم مزاری که تویت حاوی اتهام بر رییس جمهور فرانسه را حذف کرده است، روز یک شنبه ۲۲ نومبر (دوم قوس) در پیام دیگر تویتر بخشی از مکتوب سفارت فرانسه را نشر کرد که در آن از وی به خاطر تصحیح نوشته اش قدردانی شده است.

شیرین مزاری نوشته است: "سفیر فرانسه در پاکستان پیام زیرین را برایم فرستاده است، همانگونه که مقاله‌ای که من به آن اشاره کرده بودم، از سوی نشریۀ مربوطه اصلاح شد، من نیز تویت خود را در مورد همین مقاله حذف کردم."

پس از بروز جنجال‌ها به خاطر نشر دوبارۀ کارتون منسوب به پیامبر اسلام در مجلۀ شارلی ایبدو در فرانسه، نشان دادن آن از سوی یک آموزگار فرانسه‌ای در صنف درسی و سپس قتل این آموزگار توسط یک جوان افراط‌گرای مسلمان، تنش میان شماری از کشورهای اسلامی و فرانسه را شدت بخشیده است.

حساسیت در مقابل فرانسه زمانی زیاد شد که امانویل مکرون، در مراسم یادبود از این آموزگار از نشر کارتون منسوب به پیامبر اسلام به عنوان آزادی بیان حمایت کرد و نیز حمله بر این معلم مکتب را حمله بر ارزش‌های آزادی بیان در فرانسه خواند.

پارلمان پاکستان در اواخر ماه اکتوبر از حکومت آن کشور خواست تا سفیر خود را از فرانسه فراخواند و تظاهرات در چندین شهر پاکستان بر ضد فرانسه راه اندازی شد.

XS
SM
MD
LG