لینک های دسترسی

Breaking News

اردوغان: غرب با تمسخر به اسلام می‌خواهد جنگ صلیبی را از سر گیرد


رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه با اشاره به اظهارات امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه در مورد کارتون منسوب به پیامبر اسلام گفته است که کشورهای غربی با تمسخر به اسلام می‌خواهند که "جنگ صلیبی" را از سر آغاز کنند.

آقای اردوغان روز چهارشنبه ۲۸ اکتوبر (هفتم عقرب) در سخنرانی به اعضای حزب عدالت و توسعه در پارلمان ترکیه گفت که ایستادگی در برابر حملات بر پیامبر اسلام "بحث حیثیتی" برای مسلمانان است.

جنجال‌های تازه زمانی آغاز شد که یک معلم در فرانسه‌ کارتون منسوب به پیامبر اسلام را که در مجلۀ شارلی ایبدو نشر شده بود، در صنف درسی نمایش داد و سپس این معلم توسط یک مظنون اسلامگرا سربریده شد.

محمد موسوی، رییس شورای مسلمان فرانسه از سایر مسلمانان خواست تا کارتون‌های منسوب به پیامبر اسلامی را نادیده بگیرند و به خشونت متوسل نشوند.

آقای موسوی گفت که مسلمانان باید از پیامبر اسلام پیروی کنند. او علاوه کرد زمانی که پیامبر اسلام مورد اهانت و تمسخر قرار می‌گرفت از خود واکنش نشان نمی‌داد و آنرا نادیده می‌گرفت.

امانویل مکرون ضمن تقبیح کشته شدن این معلم، از نشر کارتون منسوب به پیامبر اسلام حمایت و آن را بخشی از آزادی بیان عنوان کرد.

این اظهارات آقای مکرون سبب تظاهرات گسترده در شماری از کشورهای با اکثریت جمعیت مسلمان شد و برخی کشورهای اسلامی خرید و فروش محصولات ساخته‌ٔ فرانسه را تحریم کردند.

پیش از این نیز رییس جمهور اردوغان به امانویل مکرون تاخته و گفته بود که وی باید نزد داکتر روانی برود. در پی این اظهارات آقای ادروغان، فرانسه سفیر خود را از انقره فراخواند.

مجلۀ شارلی ایبدو به تازگی کارتون رجب طیب اردوغان را نیز نشر کرده است و مقام‌های ترکیه گفته اند که انقره اقدامات قانونی و دپلوماتیک را در واکنش به نشر این کارتون اتخاذ خواهند کرد. مقام‌های ترکیه این اقدام مجلۀ شارلی ایبدو را "تلاش نفرت‌انگیز" خوانده اند.

در این کارتون که در روی جلد مجلۀ شارلی ایبدو نشر شده است، آقای اردوغان ملبس با پیراهن سفید و زیرپوشی بالای چوکی نشسته است و در حالی که در یک دست قوطی نوشابه را دارد، با دست دیگر دامن زنی را بالا کرده است که حجاب اسلامی پوشیده است.

رسانۀ دولتی ترکیه گزارش داده است که سارنوالی آن کشور تحقیقات را در مورد متصدیان مجلۀ شارلی ایبدو آغاز کرده اند.

در همین حال، سخنگوی حکومت فرانسه گفته است که حملات ترکیه بر مجلۀ شارلی ایبدو "پر از نفرت" است.

وزارت خارجۀ فرانسه روز سه شنبه به شهروندان آن کشور مقیم اندونیزیا، ترکیه، بنگله دیش، عراق و موریتانیا هشدار امنیتی صادر کرد و به آنان سفارش کرد که مراقب خود بوده و از هرگونه تظاهرات علیه کارتون‌های شارلی ایبدو و تجمعات عامه دوری جویند.

در تازه ترین واکنش، عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر گفته است که اگر آزادی بیان سبب رنجانیدن ۱.۵ میلیارد نفر شود، پس باید جلو آن گرفته شود.

امام اعظم پوهنتون الازهر مصر نیز جامعۀ جهانی را ترغیب کرده است تا اقدامات "ضد مسلمانان" را جرم بپندارد.

XS
SM
MD
LG