لینک های دسترسی

Breaking News

نقش و موقف پاکستان در نشست شیکاگو


توقع میرفت دعوت و اشتراک آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان، در اجلاس سران ناتو در شیکاگو، راه مواصلاتی ناتو در پاکستان را دوباره خواهد گشود اما این کار تا هنوز صورت نگرفته است. رسانه های غربی گزارش داده اند اینکار بر تیره گی روابط میان واشنگتن و اسلام آباد افزوده است.

آصف علی زرداری، رئیس جمهور پاکستان همراه با هیأت پاکستانی با هلری کلنتن، وزیر خارجۀ ایالات متحده در حاشیۀ نشست شیکاگو ملاقات کرد، اما جزیات گفت و شنود آنها نشر شده است.

روزنامۀ نیویارک تایمز گزارش می دهد که که آقای زرداری علاقمند بود تا با براک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده ملاقات کند، اما به خاطر عدم تعهد پاکستان جهت گشایش دوبارۀ راه های مواصلاتی ظاهرا رئیس جمهور اوباما با همتای پاکستانی اش ملاقات دوجانبه ننموده است.

خادم حسین، یک آگاه سیاسی پاکستانی، به صدای امریکا گفت که عدم ملاقات بین رئیس جمهور اوباما و رئیس جمهور زرداری مفکورۀ را در داخل پاکستان ایجاد کرده است که گویا کشور آنها در آن نشست منزوی شده بود.

وی می گوید قوای نظامی، حکومت ملکی و احزاب سیاسی نقش ها و برخورد های مختلف و گوناگونی دارد که در نهایت موقف رئیس جمهور را در رابطه به موضوعات خارجی محدود و قید می سازد.

شیری رحمان، سفیر پاکستان در ایالات متحده در آستانۀ نشست شیکاگو در یک مطلبی برای روزنامۀ شیکاگو تریبیون نگاشته است که اسلام آباد غرض عادی سازی روابط گام های نخستین را برداشته است، و ایالات متحده نیز اکنون باید تقاضای های پاکستان را در نظر گیرد.

رحمان گفته است که واشنگتن باید از هلاکت عساکر پاکستان در نتیجۀ حملۀ قوای ائتلاف پوزش بخواهد، جریان پول کمکی ایالات متحده را به پاکستان در بدل جنگ با دهشت افگنی از سر گیرد، تشریک معلومات استخباراتی را با اسلام آباد افزایش دهد و حملات توسط طیاره های بدون پیلوت را در آن کشور توقف دهد.

اما خادم حسین از رهبریت فعلی پاکستان انتقاد می کند که مشکلات اقتصادی و وضع نابهجنار پاکستان مقتضی کار بهتر آقای زرداری در برخورد با رهبران جهان در همچو نشست های می باشد.

XS
SM
MD
LG