لینک های دسترسی

Breaking News

پارلمان پاکستان احتمالاََ روز شنبه در مورد سرنوشت عمران خان رای گیری کند


یک مقام پاکستانی روز جمعه هشتم اپریل (۱۹ حمل) گفت که پارلمان آن کشور قرار است روز شنبه نهم اپریل، نشست رای عدم اعتماد را برگزار کند و احتمالاََ عمران خان، صدراعظم آن کشور، را از قدرت برکنار کند.

رای گیری در اسامبلهٔ ملی یا پارلمان پاکستان پس از آن قرار است روز شنبه برگزار شود که ستره محکمهٔ آن کشور روز پنجشنبه مسدود کردن رای عدم اعتماد عليه عمران خان، صدراعظم آن کشور، و انحلال پارلمان را مغایر قانون اساسی خواند.

دفتر رییس پارلمان پاکستان گفته است که نشست رای دهی برای عدم رای اعتماد علیه خان قرار است ساعت ۱۰:۳۰ دقیقهٔ روز شنبه به وقت محل راه اندازی شود.

شهباز شریف، رهبر حزب مخالف موضوع رای عدم اعتماد علیه عمران خان را مطرح کرده است.

عمران خان، ستارهٔ پیشین کریکت که در سال ۲۰۱۸ میلادی به کرسی صدارت کشورش را راه یافت، قرار است ناوقت روز جمعه به وقت محل در مورد رای عدم اعتماد سخنرانی کند. آقای خان پس از دستور محکمهٔ عالی کشورش خطاب به مردم کشورش گفت که تا آخرین لحظه برای منافع مردم و کشورش مبارزه خواهد کرد.

شیرین مزاری، وزیر حقوق بشر کابینهٔ عمران، در یک تویت تصمیم ستره محکمهٔ پاکستان را محکوم کرده است.

خانم مزاری پس از تصمیم ستره محکمهٔ پاکستان در این پیام نوشته است که "شب گذشته یک کودتای قضایی صورت گرفت... که به برتری پارلمان خاتمه داد."

ستره محکمهٔ پاکستان در حکم خود گفته است که عمران خان بر خلاف قانون اساسی آن کشور مانع برگزاری نشست رای عدم اعتماد در پارلمان آن کشور شد، رای گیری که قرار بود شنبه گذشته در آن کشور برگزار شود. اما این رای گیری نه تنها لغو گردید بلکه عارف علوی، رییس جمهور پاکستان، پارلمان آن کشور را به تقاضای صدراعظم عمران خان منحل اعلام کرد.

حکم ستره محکمهٔ پاکستان تازه ترین تحول در بحران سیاسی و اقتصادی این کشور با جمعیت ۲۲۰ میلیون به شمار می رود، کشوری که نظامیان بر نیم تاریخ این کشور حاکمیت رانده است.

عمران خان که با مداخلهٔ نظامی ایتلافی به رهبری ایالات متحده در افغانستان مخالف بود،‌ پس از رسیدن به کرسی صدارت آن کشور، روابط خود را با روسیه نزدیک کرده است. آقای خان اخیراََ‌ ادعا کرده است که ایالات متحده برای برکناری وی از قدرت توطیه می کند، اتهامی که از سوی واشنگتن رد شده است.

اگر آقای خان از طریق رای عدم اعتماد از قدرت برکنار شود،‌ نامزد مخالف اش نامزدی را برای کرسی صدارت پاکستان پیشنهاد خواهد کرد.

شهباز شریف، برادر کوچک نواز شریف، صدراعظم پیشین پاکستان که سه بار به کرسی صدارت آن کشور رسید، پس از حکم محکمه گفت که اگر عمران خان از قدرت کنار زده شود، حزب مخالف حکومت کنونی، او منحیث نامزد کرسی صدارت پاکستان معرفی می کند.

احزاب مخالف حکومت عمران خان در اوایل ماه گذشته خواستار رای گیری پارلمان در مورد دادن رای عدم اعتماد به عمران خان شدند. این احزاب گفتندکه حزب حاکم تحریک انصاف پاکستان به رهبری عمران خان با از دست دادن ۲۰ کرسی پارلمان، اکثریت را از دست داده و باید از قدرت برکنار شود.

احزاب مخالف حکومت پاکستان همچنین ادعا کرده اند که عمران خان اقتصاد و سیاست خارجی پاکستان را به درستی مدیریت نتوانسته است، اتهامی که از سوی عمران خان رد شده است.

برای اینکه آقای خان در قدرت بماند، باید از جمله ۳۴۲ عضو پارلمان آن کشور کم از کم ۱۷۲ عضو به حمایت از ادامه کار وی رای بدهند، اما با در نظرداشت بحران سیاسی به وجود آمده، احتمال بقای خان در کرسی صدارت بعید به نظر می رسد.

در حال حاضر حزب تحریک انصاف پاکستان ۱۶۶ کرسی پارلمان آن کشور را در اختیار دارد و با درنظرداشت ایتلاف‌ سیاسی جدید، گمان می‌رود که در رای‌گیری روز شنبه کم از کم ۱۷۶ عضو پارلمان به عمران خان رای عدم اعتماد بدهند.

پاکستان از بدو تاسیس بحران‌های سیاسی را تجربه کرده و هیچ صدر اعظمی در طول تاریخ ۷۵ سالۀ این کشور نتوانسته است دورۀ صدارت خود را تکمیل کند.

XS
SM
MD
LG