لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان: دیر یا زود طالبان باید به رسمیت شناخته شوند 


صدر اعظم پاکستان می‌گوید که دیر یا زود، جهان باید طالبان را به رسمیت شناخته و برای کسب خواست‌هایش با این گروه داد و ستد کند.

عمران خان در مصاحبه‌ با شبکهٔ خبری سی‌ان‌ان گفته است که جهان باید طالبان را ترک نکند بلکه با این گروه تعامل کند. او ضمن تاکید بر تعامل امریکا با طالبان گفت که با طالبان از طریق فشار نه بلکه از راه تشویق برخورد شود.

صدر اعظم پاکستان گفت که طالبان تحت فشار به سوی بهبودی تغییر نمی‌کند، یگانه بدیلی که وجود دارد تعامل با طالبان و تشویق آنان در مورد این است که جهان در خصوص حقوق بشر و حقوق زنان چی می‌خواهد و "این یگانه را به جلو است".

او افزود: "سوال در اینجا است که جهان پیش از به رسمیت شناختن طالبان خواهان برخی از تضمین‌ها است. امریکا تا کدام حد بر طالبان فشار می‌آورد تا آنان با آنچه که در زمینۀ حقوق بشر انتظار می‌رود، توافق کنند."

جامعهٔ جهانی از گروه طالبان می‌خواهد تا به حقوق بشری همه شهروندان افغان، به شمول اقلیت‌ها، زنان و دختران احترام گذاشته و زمینهٔ کار و تحصیل را به زنان و دختران فراهم کنند.

اما، گروه طالبان گفته است که فشار آوردن به این گروه کارا نخواهد بود و این خواست جامعهٔ جهانی را مداخله در امور داخلی افغانستان عنوان کرده است.

صدر اعظم پاکستان در مصاحبه با سی‌ان‌ان ضمن این که یک بار دیگر خواهان آزاد سازی دارایی‌های افغانستان شد، هشدار داد که به رسمیت نشناختن طالبان یا منجمد کردن سیستم بانکی افغانستان تنها به مردم این کشور صدمه خواهد رساند و این کشور را به هرج و مرج سوق خواهد داد.

او اضافه کرد: "اگر آنان تنها گذاشته شوند، تعزیرات به جای خودش بماند و به دلیل آن سیستم‌ بانکی نقدینگی نداشته باشد، نگرانی هایی وجود دارد که افغانستان وارد هرج و مرج خواهد شد."

صدر اعظم پاکستان با اشاره به حاکمیت قبلی طالبان بر افغانستان -سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱- افزود که این هرج و مرج سبب ایجاد مشکلات به جهان خواهد شد.

این مقام پاکستانی گفت که مردم افغانستان با زمستان سرد، کمبود مواد غذایی و گرسنگی مواجه اند و نگرانی های وجود دارد که یکی از بدترین فاجعهٔ بشری در افغانستان آغاز شده است.

صدر اعظم پاکستان به شبکۀ سی‌ان‌ان گفت که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان حدود ۲۵۰ هزار افغان به پاکستان مهاجر شده اند که به ادعای وی در میان آنان "جنگجویان تحریک طالبان پاکستان، شورشیان بلوچ و تندروان شاخۀ خراسان داعش" نیز شامل اند که فعالیت‌های تخریبی را در پاکستان انجام می‌دهند.

در چند هفتۀ اخیر چندین حمله، عمدتاً بر پولیس و نظامیان، در پاکستان صورت گرفته است که مسوولیت بیشتر این حملات را تحریک طالبان پاکستان و برخی را هم شورشیان بلوچ مستقر در ایالت بلوچستان پاکستان به دوش گرفته اند.

با اینحال، پاکستان همواره منحیث کشور حامی طالبان تلقی شده است؛ کشوری که مذاکرات میان امریکا و طالبان را زمینه سازی کرد و با میانجی‌گری طالبان افغان، با تحریک طالبان پاکستانی وارد آتش‌بس ۳۰ روزه شد.

حکومت پیشین افغانستان همواره اسلا‌م آباد را به پناه‌دادن و تمویل و تجهیز طالبان و سایر گروه‌های متهم می‌کرد که در افغانستان دست به شورش و دهشت افگنی می‌زدند. اما پاکستان این ادعا را همواره رد کرده است.

XS
SM
MD
LG