لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش کرزی و قریشی به فرمان بایدن در مورد دارایی‌های افغانستان


تصمیم اخیر جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در مورد پول‌های منجمد شدۀ افغانستان به ویژه اختصاص ۳.۵ میلیارد دالر پول افغانستان به بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر، واکنش‌های زیادی را در افغانستان و بیرون از این کشور به دنبال داشته است.

حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان روز یکشنبه ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان، از حکومت سرپرست این کشور نه، بلکه مربوط به مردم افغانستان است.

آقای کرزی افزود که از این پول نباید به قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر داده شود. او تاکید کرد که جو بایدن، رییس جمهور امریکا باید در تصمیم خود تجدید نظر کرده و تمامی پول‌های راکد شدۀ این کشور را به مردم افغانستان برگرداند.

جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده دو روز پیش، با امضای یک فرمان اجرایی استفاده از بخشی از دارایی‌های منجمد شدهٔ بانک مرکزی افغانستان را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان مجوز کرد.

براساس این فرمان دولت ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا دسترسی به ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان تسهیل کند. بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالت متحده باقی خواهد ماند تا در مورد ادعاهای قربانیان تروریزم تصمیم گرفته شود.

رییس جمهور پیشین افغانستان تاکید کرد که این پول، برای مصرف نه، بلکه ذخیرۀ ارزی مردم افغانستان است که باید این پول نگهداری شود.

آقای کرزی اضافه کرد که اسامه بن لادن، رهبر شبکۀ القاعده و طراح حملات یازدهم سپتمبر از پاکستان به افغانستان آمده بود و نیز در پاکستان کشته شد.

او تاکید کرد که مردم افغانستان قربانی اصلی تروریزم اند و نباید تاوان فعالیت‌های دهشت‌افگنی اسامه بن لادن را بپردازند.

آقای کرزی افزود: "روزی در افغانستان دیده شده، روزی کسی گفته که اسامه بن لادن در اینجا [افغانستان] است... روزی که کشتار می‌کرد، اینجا بود، اما وقتیکه دست‌اش از قتل مردم افغانستان بسته شد، رفت به پاکستان. از آن‌جا آمده بود و دوباره رفت و خود امریکایی‌ها او را در ایبت‌آباد [پاکستان]کشتند."

گروه طالبان همواره از امریکا و سایر کشور‌ها و سازمان‌های که در حدود ۱۰ میلیارد دالر پول‌های افغانستان را راکد کرده اند،‌ خواسته است که هرچه زودتر این پول‌ها را به دسترس آنان قرار دهند، تا از مشکلات اقتصادی این کشور کاسته شود، اما ایالات متحدۀ امریکا گفته است که این پول در اختیار گروه طالبان قرار نخواهد گرفت.

در این حال، وزارت خارجۀ پاکستان از این تصمیم جو بایدن رییس جمهور ایالات متحدۀ امریکا انتقاد کرده و گفته است که این پول مال مردم افغانستان است و آنان باید در مورد استفاده از این منابع مالی تصمیم بگیرند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای گفته است که مقابله با وضعیت موجود در افغانستان مسوولیت جمعی "همه" است و برای رسیدگی به بحران کنونی در این کشور اقدامات جدی روی دست گرفته شود.

وزارت خارجۀ پاکستان همچنین خواستار رهایی تمامی پول‌های منجمدۀ شدۀ افغانستان از سوی ایالات متحدۀ امریکا شده و گفته است که این اقدام می‌تواند به رفع نیازهای بشری و اقتصادی مردم افغانستان کمک کند.

در اعلامیه آمده است: "مردم افغانستان با چالش‌های بزرگ اقتصادی و بشردوستانه مواجه استند و جامعه جهانی باید به ایفای نقش مهم و سازندۀ خود در کاهش رنج‌های آن‌ها ادامه دهد."

این در حالی است که روز گذشته دیدبان حقوق بشر به تصمیم تازۀ جو بایدن، رییس جمهور امریکا دربارۀ "اختصاص ۳.۵ میلیارد دالر پول افغانستان به بستگان قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر" انتقاد کرده و گفت که آقای بایدن به دنبال تصرف دارایی‌های این کشور است.

دیدبان حقوق بشر افزود که در صورت اجرایی شدن این فرمان، مشکلات زیادی در افغانستان به میان خواهد آمد و نیز استفاده از این پول برای جلوگیری از بحران بشری کنونی در این کشور کمک نخواهد کرد.

XS
SM
MD
LG