لینک های دسترسی

Breaking News

ممانعت از تظاهرات حامیان عمران خان؛ جاده‌های اسلام آباد مسدود شده است


پس از آن که عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان از حامیانش خواست تا به تاریخ ۲۵ می در اسلام آباد، پایتخت آن کشور، دست به راهپیمایی صلح آمیز زده و خواهان انتخابات زود هنگام شوند، پولیس این کشور با استفاده از کانتینر‌ها و موترهای باربری جاده‌های اصلی را که به اسلام آباد منتهی می‌شوند، مسدود کرد.

اگرچه تظاهرات روز چهارشنبه یک روز قبل منع شده بود، اما عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، اصرار دارد که این تظاهرات گسترده و مسالمت آمیز خواهد بود و تا زمانی که دولت با برگزاری انتخابات زود هنگام موافقت نکند، پایان نخواهد یافت.

این تظاهرات به دلیل نگرانی‌هایی که ممکن حامیان خان با نیروهای امنیتی درگیر شوند، ممنوع شده بود. این تظاهرات قسمی سازماندهی شده بود که معترضین با موتر و بس تا نزدیکی اسلام آباد آمده و بعداً پای پیاده به راهپیمایی ادامه بدهند. خان که خود با هیلیکوپتر تا ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب اسلام‌آباد آمد، ممانعت پولیس را محکوم و از هوادارانش خواست به او بپیوندند.

پولیس در اکثر شهرها تلاش کرد تا مانع سفر مردم به اسلام‌آباد شوند. در لاهور، پولیس با گاز اشک‌آور صدها معترضی را که بالای پولیس سنگ پرتاب می‌کردند و می‌خواستند با بس‌ها روانۀ اسلام‌آباد شوند، متفرق کرد. در این درگیری ده‌ها معترض و چند پولیس زخمی شدند.

عمران خان یک روز قبل از این راهپیمایی در تویتی نوشت: "پیام من برای ملت: همه باید از چنگ ترس بیرون بیایند تا به آزادی دست یابند."

کاروان خود آقای خان نیز با موانع پولیس برخورده و برداشتن این موانع به ماشین آلات سنگین نیاز دارد.

عمران خان پس از سه و نیم سال صدارت، از سوی پارلمان پاکستان سلب صلاحیت و از قدرت کنار زده شد.

صدراعظم پیشین پاکستان می‌گوید که برکناری‌اش از سمت صدارت نتیجهٔ یک توطیهٔ ایالات متحده و جانشین‌اش شهباز شریف بوده است. اما واشنگتن همواره‌ داشتن هرگونه نقشی در سیاست داخلی پاکستان را رد کرده است.

آقای خان در چندین شهر نشست‌های بزرگ را راه اندازی کرده و تلاش کرده است تا قدرت‌اش را به نمایش بگذارد. حامیان حزب تحریک انصاف پاکستان در شهر پشاور نیز راهپیمایی‌هایی را راه اندازی کرده اند که به گفتهٔ صدر اعظم پیشین پاکستان به منظور "حفاظت از حاکمیت این کشور" بوده است.

عمران خان از مقام‌های کنونی حکومت پاکستان خواسته بود که مانع راهپیمایی طرفداران حزب تحریک انصاف نشود. او گفته بود که حامیانش تا زمانی در مرکز اسلام‌آباد باقی خواهند ماند که پارلمان این کشور منحل شده و انتخابات تازه اعلام شود. انتخابات پاکستان قرار است در سال ۲۰۲۳ برگزار شود.

در همین حال، محکمهٔ عالی پاکستان روی درخواستی برای رفع موانع به اسلام آباد غور می‌کند. مقامات می‌گویند که اگر خان با ارایه یک تضمین کتبی مبنی بر صلح آمیز بودن تظاهراتش و محدود ماندن آن به یک پارک عمومی موافقت کند، دولت لغو ممنوعیت ورود به اسلام‌آباد را بررسی خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG