لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت پاکستان عمران خان را به اتهام توهین به مقدسات بازداشت می‌کند 


وزارت داخلهٔ پاکستان ضمن اعلام دستور بازداشت عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان، گفته است که شماری از متحدین‌ او در مسجد نبوی شهر مدینه عربستان با سخنان نفرت آمیز، مردم را برای توهین به مقدماسات تحریک کرده است.

بر اساس گزارش رادیو دیوهٔ صدای امریکا، رانا ثناالله،‌ وزیر داخلهٔ پاکستان، در مصاحبه‌ای با شبکهٔ تلویزیونی جیو خبر بازداشت عمران خان را اعلام کرده گفت که "بزرگترین فتنهٔ" صدر اعظم پیشین "بی‌راه کردن و گمراه ساختن نسل نو پاکستان" است.

حزب تحریک انصاف می‌گوید که اتهام توهین به مقدسات، ناشی از انتقام‌جویی سیاسی است، اما حکومت پاکستان گفته است که آقای خان و همراهانش باید به جرم اهانت به مسجد پیامبر اسلام در شهر مدینه بازداشت شوند.

اقامهٔ دعوای اهانت به مقدسات علیه عمران خان و بیش از ۱۵۰ نفر دیگر، به شمول وزیر داخله و معاون رییس پیشین پارلمان را محمد نعیم،‌ یک افسر پولیس& در شهر فیصل‌آباد ایالت پنجاب درج کرده است.

هفتهٔ گذشته، در جریان سفر شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان، به عربستان سعودی، شماری از افراد شعارهای "دزد و غدار" را سر داده و به برخی از مقامات پاکستان حمله‌ور نیز شدند، اما مسوولان امنیتی عربستان توانستند آنان را از میان مردم بیرون بکشند.

پس از آن، در رسانه‌های اجتماعی گمانه‌زنی‌های نشر شد که گویا این اقدام به دستور مقامات حزب تحریک انصاف پاکستان عمران خان صورت گرفته است تا چنین وانمود شود که مردم در مقابل اقدام مقامات کنونی برای برکناری عمران خان واکنش نشان داده اند.

مخالفان سیاسی حکومت پیشین پاکستان در اوایل ماه اپریل عمران خان را سلب صلاحیت کرده و از قدرت کنار راندند.

در اقامۀ دعوا علیه عمران خان گفته شده است که این اقدام از قبل برنامه‌ ریزی شده بود و برای تطبیق آن به رهبری شیخ رشید، وزیر داخلهٔ پیشین پاکستان، ۱۵۰ نفر به عربستان فرستاده شده و یک هیات از لندن نیز به آنجا اعزام شده بود.

در این اقامۀ همچنان دعوا آمده است که تلاش صورت گرفته تا زایرین پاکستانی آزار و اذیت شوند و آنان نتوانند مناسک اسلامی را به جا آورند.

رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که راشد شفیق، عضو پارلمان پاکستان و برادرزادهٔ وزیر داخلهٔ پیشین پاکستان، پس از برگشت از عربستان سعودی براساس این اقامهٔ دعوا از سوی پولیس بازداشت شده است.

اما فواد چوهدری، یکی از مسوولین حزب تحریک انصاف، گفته است که راشد شفیق اختطاف شده و همچنان برای اختطاف شیخ رشید نیز تلاش صورت گرفته بود.

پیش از این، پولیس عربستان سعودی نیز گفته بود که در ارتباط به اهانت به مسجد نبوی و ایجاد ممانعت در مقابل زایرین، پنج شهروند پاکستانی را بازداشت کرده اند.

گزارش رادیو دیوهٔ صدای امریکا

XS
SM
MD
LG