لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: داد و ستد با هند شامل "اپتا" نیست


پاکستان می گوید که بنابر حسن نیت ترانزیت اموال افغانستان به هند را اجازه داده است
پاکستان می گوید که بنابر حسن نیت ترانزیت اموال افغانستان به هند را اجازه داده است

وزارت خارجۀ پاکستان در پاسخ به اظهارات اخیر رئیس جمهوری افغانستان مبنی بر داد و ستد تاجران افغان از طریق بندر واگه، گفته است که ترانزیت اموال از طریق بندر واگه شامل موافقتنامۀ موجود تجارت و ترانزیت "اپتا" میان افغانستان و پاکستان نیست.

با آنهم حکومت پاکستان گفته است که بنابر "حسن نیت" به میوۀ تازۀ تاجران افغان از طریق بندر واگه به هند اجازه ترانزیت داده شده است.

ریاست جمهوری افغانستان در اعلامیهء به تاریخ هشت سپتامبر گفت که اگر پاکستان به افغانها حق ترانزیت از طریق بندر واگه را ندهد، افغانستان هم جلو ترانزیت اموال پاکستانی به آسیای میانه از طریق افغانستان را سد خواهد کرد.

پاکستان برعلاوۀ بندر واگه، حدود بیست روز پیش گذرگاه چمن – سپین‌بولدک را نیز به روی صادرات و واردات بسته بود. اسلام آباد گفته است که به دلیل آتش‌زدن پرچم پاکستان در قلمرو افغانستان، گذرگاه را برای چندین روز مسدود کرد.

پاکستان همچنان شرایط عبورمرور از گذرگاه تورخم را هم شدیدتر ساخته و به رغم نارضایتی افغانستان، دروازه های امنیتی را در آنجا استقرار داده است.

افغانستان و پاکستان در ۲۸ اکتوبر سال ۲۰۱۰ میلادی، موافقتامه‌ای جدید تجارتی و ترانزیتی را امضا کردند که بر اساس آن، به هر دو کشور این امکانات میسر است تا از طریق خاک شان اموال تجارتی شان را به سایر کشورها صادر و وارد کنند.

XS
SM
MD
LG