لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: مهاجرین افغان زندانی در پاکستان پس از جریمه نقدی آزاد می‌شوند


وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که حکومت پاکستان پس از وضع جریمۀ نقدی بر حدود ۳۰۰ مهاجر افغان در یک زندان در کراچی، آنان را آزاد می‌کند.

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان، روز شنبه ۱۰ سپتمبر (۱۹ سنبله) با فرستادن پیامی به خبرنگاران گفت که این افراد به دلیل نداشتن اسناد قانونی اقامت در پاکستان از سوی پولیس آن کشور بازداشت شده بودند. به گفتۀ او، در بین بازداشت شدگان زنان و کودکان نیز شامل اند.

آقای تکل افزود که سفارت حکومت طالبان در اسلام‌آباد، اتشۀ مهاجرین و قنسولگری افغانستان در کراچی، در مورد رهایی این افراد با مقامات پاکستانی به ویژه مقام‌های ایالت سند، در ارتباط شده اند.

او افزود که پس از ملاقات‌ها فیصله شدکه این مهاجرین بدون حق‌الزحمۀ وکیل، بر هر نفر یک هزار روپیۀ پاکستانی از سوی محکمه جریمهٔ نقدی وضع شده است.

معاون سخنگوی وزارت خارجۀ طالبان گفت: "شماری از مهاجرین امروز آزاد شدند و برای رهایی متباقی فیصله در روزهای پیشرو صورت خواهد گرفت."

به گفتۀ او، شماری از افراد استفاده‌جو می‌خواهند به نام مهاجرین بازداشت‌شده، پول جمع‌آوری کنند. نهادهای دپلوماتیک طالبان در پاکستان تاکید دارند که از این موضوع نباید استفادۀ سو صورت بگیرد.

تکل افزود که سفارت افغانستان برای حل مشکل مهاجرین افغان در پاکستان از منابع موجود خود کار می‌گیرد و در آینده نیز تلاشهایش را بیشتر خواهد کرد.

برخی از مهاجرین افغان در پاکستان می‌گویند که در کنار سایر مشکلات زندگی، توسط پولیس مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و در اکثر اوقات پولیس به زور از آنان پول می‌گیرد.

در حال حاضر، حدود سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کند، اما بیشتر مهاجرینی که ثبت نام نشده اند و کارت های مهاجرت به دست نیاورده اند، از برخورد بد پولیس شکایت دارند.

طبق اسناد مهاجرتی، سه نوع پناهجوی افغان در این کشور بسر می‌برند. یکی آن دارندگان کارت اقامت (POR) اند که تعداد آن‌ها تقریباً ۱.۳ میلیون نفر می‌رسد. نوع دیگر کارت شناسایی محلی (ACC) در دست دارند که تعداد آنها به ۸۰۰ هزار نفر می‌رسد و نوع سوم مهاجرین غیر رسمی اند که تعداد آن‌ها از ۶۰۰ هزار تا یک میلیون نفر تخمین زده می‌شود و پاسپورت یا مدرک رسمی دیگری در دست ندارند.

نمایندگی کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهندگان در پاکستان می‌گوید که با پناهجویان افغان که ثبت نام نشده نیز کمک می‌کند و پناهجویان می‌توانند در این انجمن ثبت نام کنند و در صورت بروز مشکل به آ‌ن‌ها مراجعه کنند.

XS
SM
MD
LG