لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان ۵۰ شهروند افغانستان را به اتهام مهاجرت غیرقانونی زندانی کرده است


مهاجرین افغان در شهر کوهات پاکستان می‌گویند که در حدود ۵۰ شهروندان افغانستان که به تاریخ ۲۴ جولای (دوم اسد) در مسیر کراچی-پشاور به اتهام مهاجرت غیر قانونی بازداشت شده بودند، هنوز هم در زندان به سر می‌برند.

نظر خوگیانی، بزرگ قوم خوگیانی که در شهر کوهات پاکستان زیست دارد، به صدای امریکا گفت که شماری از مهاجرین افغان به او گفته اند که اعضای خانواده‌های شان زمانی که می‌خواستند به پشاور سفر کنند، در مسیر راه ناپدید شده اند. اما بر اساس معلوماتی که او دریافت کرده است، این افراد ناپدید نه، بلکه در ساحهٔ پوستهٔ‌ پولیس گداپ توقیف و در زندان کراچی محبوس اند.

او افزود: "در میان بازداشت شدگان، عمران ۱۵ ساله نیز حضور دارد که از بیماری نادری در قسمت دست‌اش رنج می‌برد و برای قطع دست‌اش به پاکستان آمده است."

گلا خان،‌ پدر این پسر بیمار، به صدای امریکا گفت: "دست عمران در شهر پشاور دو بار عملیات شد، اما اکنون در ننگرهار داکتران گفته اند که باید به پاکستان انتقال داده شود و دستش قطع گردد. سفارت پاکستان به من ویزه داد، اما به پسرم نه و اکنون هراس دارم که در زندان بیماری دست‌اش به سایر قسمت‌های بدنش گسترش خواهد یافت."

صدیق افغان، فعال مدنی و مدافع حقوق مهاجرین افغان، می‌گوید که اکثریت بازداشت شدگان را زنان و کودکان تشکیل می‌دهد که می‌خواستند به خانه‌های شان در کوهات و پشاور برگردند و برخی دیگری از آنان بیمارانی اند که برای تداوی به پاکستان آمده اند.

نظر خوگیانی افزود که در میان بازداشت شدگان کودکان یک تا هشت ساله، دختران جوان و دو تازه عروس نیز حضور دارند. او ادعا کرد که پولیس اسناد کسانی را که به گونهٔ قانونی به پاکستان آمده بودند را نیز پنهان کرده و آنان را به اتهام مهاجرت غیر قانونی بازداشت کرده اند.

برای رهایی این شهروندان افغانستان حزب ملی مردمی، حزب ملی پشتونخوا، تحریک تحفظ پشتون‌ها و فعالان مدنی تلاش‌های همه‌جانبه را آغاز کرده اند.

صدیق افغان که سخنگوی حزب ملی مردمی در ایالت سند نیز است، افزود: "برای پولیس کراچی یکی از بزرگترین منبع درآمد بازداشت و آزار و اذیت افغان‌ها است. این تنها اتفاق امروزی نیست بلکه به شکل روزمره افغان‌ها بازداشت می‌شوند و از آنان صدها و هزاران روپیه اخاذی صورت می‌گیرد."

ولی آزاد، یکی از وکلای مدافع در پاکستان، به صدای امریکا گفت که بر اساس قانون این کشور، بر افرادی که برای معالجه به پاکستان میایند، محدودیت وضع نشده است، بلکه پس از تداوی، مقامات آنان را به آنسوی مرز نیز باید انتقال دهند.

صدای امریکا تلاش کرد در این خصوص نظر مقامات محلی را بگیرد، اما تا اکنون هیچ گونه پاسخی دریافت نکرده است.

پیش از این، از بازداشت ۲۴۴ شهروند افغانستان، به شمول یک تازه عروس در ایالت بلوچستان پاکستان نیز گزارش شده بود.

مقامات حکومت طالبان تا اکنون در رابطه به بازداشت‌های شهروندان افغانستان واکنش نشان نداده اند.

XS
SM
MD
LG