لینک های دسترسی

Breaking News

تجمع آنلاین طرفداران عمران خان؛ پاکستان دسترسی به انترنت را 'محدود و مختل' کرد


مقامات پاکستان روز یکشنبه ۱۶ دسمبر (۲۵ قوس) پس از آن خدمات انترنت را به طور موقت محدود و مختل کردند که حزب عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان،‌ در یک اقدام نادر گردهمایی آنلاین را سازماندهی کرد.

حکومت پاکستان در جریان این تجمع آنلاین، رسانه‌های اجتماعی عمده را به طور موقت محدود، مختل و متوقف کرد.

حزب تحریک انصاف گفته است این گردهمایی آنلاین به مثابهٔ‌ ''نمایش قدرت'' در پاسخ به اقدام سرکوبگرانهٔ حکومت آن کشور در مقابل فعالان سیاسی آن حزب است، فعالانی که قبل از برگزاری انتخابات ماه فبروری ۲۰۲۴ گردهمایی‌های مرتبط به انتخابات را در محضر عام سازماندهی می‌کنند.

حزب تحریک انصاف با نشر اعلامیه‌ای گفته است:‌ ''با این اقدام [محدودیت و مختل کردن خدمات انترنت] که انتظار آن می‌رفت، رژیم غیر مشروع و فاشیست سرعت انترنت را کند کرد و تمام رسانه‌های اجتماعی را در سراسر پاکستان مختل کرد."

در ادامهٔ این اعلامیه با اشاره به تجمع آنلاین که به ندرت در پاکستان صورت گرفته، گفته شده است که ''این ثبوت ترس از محبوبیت بی سابقه حزب تحریک انصاف عمران خان است."

یک ناظر انترنت جهانی موسوم به (NetBlocks ) وضع محدودیت و اخلال خدمات انترنت در پاکستان را نیز تایید کرد.

این ناظر در صفحهٔ رسمی ایکس خود نوشته است که در جریان تجمع آنلاین، خدمات رسانه‌های اجتماعی در سراسر پاکستان از جمله ایکس/تویتر، فیسبوک،‌ انستاگرام و یوتیوب محدود و مختل شد.

حکومت پاکستان تا حالا در مورد این ادعاها تبصره‌ای نکرده است.

تجمع آنلاین حزب تحریک انصاف در حالی راه اندازی شد که مقامات انتخاباتی در آن کشور برای برگزاری انتخابات هشتم فبروری ۲۰۲۴ آمادگی می‌گیرند.

عمران خان خان ۷۱ پس از آن که در اپریل ۲۰۲۲ از طریق رای عدم اعتماد پارلمان پاکستان از قدرت کنار زده شد، ادعا کرد که ایالات متحده در همکاری با اردوی قدرتمند پاکستان در برکناری وی نقش داشته است.اما نظامیان پاکستان و ایالات متحده این اتهام را رد کرده اند.

عمران خان متهم شده است که برای منافع شخصی سیاسی، قانون حفظ محرمیت اسرار رسمی کشور را زیر پا کرده و مکالمات محرمانهٔ سفیر پاکستان در امریکا را افشا کرده است.

با وجود اتهامات متعدد، بر اساس آخرین نظرسنجی در پاکستان، عمران خان هنوز محبوب‌ترین چهره‌ٔ سیاسی آن کشور در بین مردم است. بر اساس این نظرسنجی، حزب تحریک انصاف عمران خان که در سال ۱۹۹۶ اساس گذاشته شد،‌ بزرگترین حزب سیاسی در پاکستان می‌باشد.

عمران خان اتهامات وارده بر خویش را رد کرده و گفته است که این اقدامات بخشی از یک استراتیژی نظامیان کشورش برای جلوگیری از بازگشت دوبارهٔ وی به قدرت است.

عمران خان در اوایل ماه اگست در پیوند به اتهام فروش تحایف دولتی که در جریان صدارتش در سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ دریافت کرده بود، به سه سال زندان محکوم شد. با آنکه یک محکمهٔ عالی‌تر حکم زندان عمران خان را تعلیق کرد و دستور داد تا صدراعظم پیشین آن کشور به قید وثیقه آزاد شود، مقامات پاکستان آنرا به دلیل چندین اقامه‌ٔ دعوا رد کردند.

با آنکه عمران خان از برخی اتهامات وارده تبریه شده است، در پیوند به این قضایا به شمول تشویق حامیانش به خشونت و افشای اسرار حکومت، در زندان باقی مانده است.

او به دلیل اتهامات فساد اداری از رقابت در انتخابات نیز محروم شده است، اما تیم حقوقی عمران خان برای رهایی وی از زندان به قید ضمانت و نیز لغو احکام وارده تلاش می‌کند.

با اینحال، حکم اخیر محکمۀ پاکستان که عمران خان را رسماً به افشای اسرار حکومت متهم می‌کند، چانس وی را برای رهایی از زندان و شرکت در مبارزات انتخاباتی کم می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG