لینک های دسترسی

Breaking News

تخصیص بودجه به مدرسۀ حقانیه بازنگری می‌شود


اکثر رهبران طالب در مدرسۀ حقانیه آموزش دیده اند
اکثر رهبران طالب در مدرسۀ حقانیه آموزش دیده اند

پس از انتقادهای فراوان به خاطر تصمیم حکومت ایالتی خیبرپشتونخواه مبنی بر تخصیص سه میلیون دالر برای مدرسۀ حقانیه، اکنون مقام‌های ایالتی پاکستان در این مورد بازنگری می‌کنند.

دارالعلوم حقانیه در مناطق قبایلی پاکستان که در نزدیکی مرز با افغانستان قرار دارد، از سوی مولوی سمیع الحق اداره شده و اکثر منتقدان از آن به عنوان "پوهنتون جهاد" یاد می کنند.

مدرسۀ حقانیه حدود ۴۰۰۰ طالب دارد که اکثر رهبران طالبان افغان نیز در آن آموزش‌های دینی را فراگرفته اند. باور بر این است که ملا عمر و ملا منصور رهبران پیشین طالبان و جلال الدین حقانی بنیانگذار شبکۀ حقانی نیز در مدرسۀ حقانیه درس خوانده اند،از اینرو سمیع الحق بانی این مدرسه لقب "پدر طالبان" را گرفته است.

عمران خان رهبر تحریک انصاف پاکستان که یکی از منتقدان سرسخت جنگ به رهبری ایالات متحده بر ضد دهشت افگنی در منطقه است و از اینرو محبوبیت فراوان در میان جوانان مناطق قبایلی دارد، با وصف حمایت اکثر وزیران ایالاتی از تخصیص بودجه به مدرسۀ حقانیه، از این تصمیم خود را دور نگهداشته است.

عمران خان در صحبت با صدای امریکا گفت که از تخصیص بودجه به مدرسۀ حقانیه از طریق رسانه ها اطلاع حاصل کرد. او گفت که وزیران ایالتی بدون اذعان موضوع به وی چنین تصمیمی را اتخاذ کرده اند. اما خان می گوید که از مقام‌های ایالتی خواستار توجیه این تصمیم شده است.

براساس قانون اساسی پاکستان، رهبر یک حزب صلاحیت دارد که در صورت عدول مقام‌های اجرایی محلی از پالیسی حزبی، آنان را برکنار کنند.

حقانیه یکی از مدرسه هایی بود که اداره های استخبارات پاکستان و ایالات متحده در سالهای ۱۹۸۰ از آن جنگجویان جهادی را برای جنگ بر ضد تجاوز قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی پیشین به افغانستان، استخدام می کردند.

فارغان این مدرسه به پیمانۀ زیاد به صفوف طالبان می پیوندند. از اینرو اکثر سیاستمداران پاکستانی استدلال می کنند که چرا چنین مبلغ هنگفتی به این مدرسۀ تندرو اختصاص داده شود، حالانکه شمار زیاد نهادهای میانه رو از دریافت این گونه پول بی بهره اند.

عمران خان که خواستار تنظیم دوبارۀ نصاب درسی مدرسه‌های دینی پاکستان شده است، به صدای امریکا گفت که هم اکنون دو میلیون و ۲۰۰ هزار کودک، نوجوان و جوان از خانواده های فقیر و ناتوان قبایلی که توان رفتن به مکتب‌های خصوصی و دولتی را ندارند، در این مدرسه‌ها دروس عصری را فرا می‌گیرند تا قادر به کسب کمال و دریافت وظیفه شوند.

شماری از آگاهان سیاسی در پاکستان تخصیص بودجه به مدرسۀ حقانیه را ناشی از انگیزه های سیاسی می دانند که می تواند تلاش‌ها برای مبارزه بر ضد افراطگرایی را ناکام سازد.

زاهد حسین تحلیلگر سیاسی می‌گوید که چنین اقدامات "رشوت سیاسی" بوده و دستاوردها در جنگ بر ضد تندروی و افراطگرایی را معکوس ساخته می تواند.

احزاب دینی از دیرزمان در انتخابات سرتاسری پاکستان رقابت کرده اند که به بسیار مشکل توانسته اند چند کرسی محدود پارلمان را از آن خود کنند. اما در مناطق محافظه کار مانند خیبرپشتوانخواه، محافظه کاران دینی در سطح محلی هنوز هم نفوذ قابل ملاحظۀ سیاسی دارند.

XS
SM
MD
LG