لینک های دسترسی

Breaking News

آیا مولانا سمیع الحق جلو فروپاشی طالبان را خواهد گرفت؟


مولانا سمیع الحق
مولانا سمیع الحق

بر اساس گزارشها، ملا اختر محمد منصور به ساحۀ اکوره ختک ایالت خیبر پشتونخوا، جاییکه مولانا سمیع الحق دارالعلوم حقانیه را مدیریت می کند، هیئتی را برای استمداد طلبی جهت حفظ وحدت طالبان فرستاده است. این هیات ۴۵ عضوی از مولانا خواسته است تا گروه های ناراض طالبان را به بیعت به ملا منصور راضی سازد.

حامد الحق پسر مولانا سمیع الحق در مصاحبه با بخش پشتوی صدای امریکا گفت که پدرش – مولانا سمیع الحق – از ملا اختر محمد منصور به صفت رهبر جدید طالبان حمایت کرده و نیز از تمام طالبان خواسته است که او را به صفت امیر شان بپذیرند.

همزمان با این، برخی منابع گفته اند که ملا جلیل، ملا حسن رحمانی و ملا غلام رسول با جمعی دیگر از چهره های مطرح طالبان که با گزینش ملا منصور به صفت رهبر جدید طالبان مخالف اند، با مولانا سمیع الحق دیدار کرده و در این مورد ابراز نگرانی کرده اند.

پرسش اینجا است که آیا سمیع الحق تا این حد نفوذ دارد که بر طالبان ندای وحدت بر آورد و آیا تمام طالبان یک صدا به خواست او لبیک خواهند گفت؟

گزارش رسانه ها حاکی است که ملا اختر محمد منصور بر حمایت سمیع الحق اتکای شدید داشته و به این باور است که که به کمک وی می تواند حمایت رهبران ناراض طالب را نیز به خود جلب کند.

مولانا سمیع الحق پدر معنوی طالبان نیز خطاب می شود، زیرا اکثر رهبران طالب در مدرسۀ دینی وی آموزش دیده اند و گفته می شود که وی نفوذ زیادی در میان طالبان دارد.

نفاق درونی طالبان

نفاق درونی طالبان که از گزینش رهبر جدید آن گروه ناشی می شود، شایعه نه بلکه حقیقتی است که اکثر چهره های مطرح طالبان نیز آن را می پذیرد.

پس از نشر و تایید خبر مرگ ملا محمد عمر، رهبر پیشین طالبان، آن گروه چند اعلامیه نشر کرد و تاکید کرد که شوراهای کویته و پشاور یک زبان ملا اختر محمد منصور را به صفت جانشین ملا عمر برگزیده است.

اما به شمول ملا عبدالمنان برادر ملا عمر، شماری از رهبران شورای کویته در صحبت با رسانه ها نسبت به گزینش ملا منصور به جای ملا عمر، مخالفت نشان داده اند.

به همین سلسله، سید محمد طیب آغا رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر از این سمت کنار رفت و ملا منصور را به ارتکاب اشتباهات تاریخی متهم کرد. طیب آغا به گونۀ ویژه از گزینش ملا منصور در خاک پاکستان انتقاد کرد.

جیمز دابنز، فرستادۀ پیشین ایالات متحده امریکا برای افغانستان و پاکستان در صحبت با بخش پشتوی صدای امریکا گفت که ملا عمر نماد وحدت تحریک طالبان بود و خبر مرگ او اختلافات درونی را در میان طالبان سبب شده است.

آقای دابنز در مورد ملا اختر محمد منصور گفت که وی از چند سال به اینسو طالبان را رهبری می کند و با گزینش ملا منصور به صفت رهبر جدید طالبان، که به گفتۀ آقای دابنز شخص بسیار با نفوذی است، تغییر خاصی رونما نخواهد شد.

گفتگوهای صلح

پس از نشر خبر مرگ ملا محمد عمر گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و نمایندگان طالبان فوراً متوقف شد.

نمایندگان طالبان در ماه جون، برای نخستین بار گفتگوهای رسمی و رو در رو را با نمایندگان حکومت افغانستان در شهر مری پاکستان انجام دادند.

قرار بود که دور دوم این گفتگوها هفتۀ گذشته در اسلام آباد مرکز پاکستان برگزار شود، اما اکنون مقامهای افغان و پاکستانی می گویند که مذاکرات تا زمان نا معین به تعویق افتاده است.

XS
SM
MD
LG