لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان می خواهد به روسیه نزدیکتر شود


لوی درستیز اردوی پاکستان به منظور توسعه روابط با روسیه، به مسکو رفته است.

جنرال راحیل شریف در جریان سفر سه روزه از مسکو با مقامات ارشد ملکی و نظامی روسی ملاقات کرده و قرار است نواز شریف، صدراعظم پاکستان نیز در هفته های آینده به منظور شرکت در کنفرانس چند جانبه، راهی روسیه شود.

طارق فاطمی، مشاور ارشد حکومت پاکستان در بخش پالیسی خارجی می گوید که روابط میان هر دو کشور رقیب جنگ سرد، هیچگاهی به این حد، دوستانه نبوده است.

به باور آقای فاطمی آنان در تناسب به چند سال پسین چندین ملاقات در سطح بلندی با روسیه داشته اند.

مشاور ارشد حکومت پاکستان می گوید "در آن ملاقات ها وزرای انرژی، نفت ،مالیه ،دفاع و خارجه شامل بوده اند و همچنان مقامات سایر بخش ها نیز در بازدیدها اشتراک داشته اند."

هر دو کشور برنامه های را برای راه اندازی اولین تمرینات مشترک نظامی اعلام کرده اند. روسیه سال گذشته به خاطر زمینه سازی فروش تجهیزات دفاعی، تحریمات تسلیحاتی دیرینۀ را که بر پاکستان وضع کرده بود، برطرف کرد.

فاطمی علاوه می کند که آنان یادداشت تفاهم را بین وزرا دفاع هر دو کشورنیز به امضا رسانیدند. این مشاور ارشد حکومت پاکستان میگوید "فرصت خریداری تجهیزات دفاعی از مسکو وجود دارد."

ناندان یونی کرشنا، از مرکز خبری هندی مستقر در مسکو می گوید که ایجاد روابط بهتر روسیه با پاکستان ، بازتاب دهندۀ نگرانی های روسیه بعد ازخروج نیروهای خارجی از افغانستان می باشد.

آقای کرشنا می گوید " فکر می کنم که بهبود در روابط روسیه و پاکستان ، نگرانی های طبیعی روسیه را نشان می دهد که پس از خروج نیروهای ایالات متحده، افغانستان با چه سرنوشتی رو به رو خواهد شد."

تجهیزات نظامی

پاکستان معمولاً تجهیزات روسی را از طریق چین به دست می آورد. چین در ساخت انجن های طیاره مشهور نیست و بسیاری اوقات ماشین های ساخت روسیه را در طیاره های خود استقاده می کند.

بر اساس گفته های کوفمن، تحلیلگر در یک مرکز پژوهشی در واشنگتن، یکی از مزایای تجارت مستقیم پاکستان بدون درمیان بودن چین اینست که پول هنگفتی را برای آن کشور پس انداز می کند.

این تحلیلگر امریکایی همچنان اشاره کرد که در جت های جنگی " جی اف 17 " که مشترکاً با چین ساخته شده است، انجن های روسی استفاده می شود.

آقای کوفمن اضافه می کند که وسعت همکاری های دفاعی متکی بر مقداری پولی می باشد که پاکستان آن را به مصرف می رساند.

این تحلیلگر مسایل نظامی می افزاید که روسیه مانند ایالات متحده امریکا در وضعیتِ نمی باشد تا معاملات دفاعی را جداگانه تمویل کند.

با این حال، پس از بحران در اوکراین و افزایش خصومت میان روسیه و کشورهای غربی، برای مسکو ضروی بود نشان دهد که آن کشور در انزوا قرار ندارد و مایل به تجارت با شرکای خود می باشد.

در عین زمان، ایالات متحده همواره کشورهای منطقه را تشویق کرده است تا در آوردن صلح و ثبات در افغانستان تلاش ورزند.

ایالات متحده امریکا همچنان از تلاش های چین در برگزاری گفتگوهای صلح میان طالبان و حکومت افغانستان-حمایت قوی خود را اعلام داشته است.

گزارش: عایشه تنظیم، صدای امریکا اسلام آباد

ترجمه: رویا زمانی، واشنگتن

XS
SM
MD
LG