لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان به حکومت پاکستان شش روز وقت داد تا انتخابات زود هنگام را اعلام کند


عمران خان، صدراعظم پیشین پاکستان روز پنجشنبه ۲۶ می (پنجم جوزا) هشدار داد که اگر حکومت نتواند انتخابات زودهنگام را در جریان شش روز اعلام کند، به اسلام آباد بازخواهد گشت و با صدها هزار نفر دست به تحصن خواهد زد.

آقای خان در جمع هزاران تن از حامیان‌اش گفت: "من به شما [حکومت پاکستان] شش روز فرصت می‌دهم. شما تا شش روز دیگر انتخابات را اعلام و پارلمان را منحل می‌کنید. اگر شما این کار را نکنید، من با تمام ملتم به اسلام آباد بازخواهم گشت".

اگرچه تظاهرات روز چهارشنبه یک روز قبل منع شده بود، ولی عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف پاکستان، اصرار کرد که این تظاهرات گسترده و مسالمت آمیز خواهد بود و تا زمانی که دولت با برگزاری انتخابات زود هنگام موافقت نکند، پایان نخواهد یافت.

اما خان تظاهرات را روز پنجشنبه منحل کرد و گفت: "تصمیم گرفته بودم تا زمانی که دولت پارلمان را منحل کند و انتخابات را اعلام کند، اینجا بنشینم، اما آنچه در ۲۴ ساعت گذشته دیدم (حکومت) ملت را به سمت هرج و مرج می‌برد".

آقای خان از حامیانش خواسته بود تا روز چهارشنبه ۲۵ می در اسلام آباد، پایتخت آن کشور، دست به راهپیمایی صلح آمیز زده و خواهان انتخابات زود هنگام شوند، اما پولیس این کشور با استفاده از کانتینر‌ها و موترهای باربری جاده‌های اصلی را که به اسلام آباد منتهی می‌شوند، مسدود کرد و مانع ورود معترضین به اسلام آباد شد.

اما خان اوایل صبح پنجشنبه پس از آنکه محکمهٔ عالی پاکستان دستور داد تا موانع برداشته و برای حامیان خان اجازه تجمعات داده شود با کاروان عظیمی از هواداران حزب تحریک انصاف پاکستان به سمت پایتخت حرکت کرد و قبل از انحلال مسالمت آمیز راهپیمایی اعتراضی در سخنرانی خود از حکومت خواست تا در جریان شش روز انتخابات زودهنگام اعلام کند.

شماری از معترضان با سرپیچی از دستورات محکمه و قبل از رسیدن کاروان آقای خان به اسلام آباد، دست به آتش زدن درختان، وسایط نقلیه، مغازه‌ها و یک ایستگاه بس‌ زدند که با برخورد پولیس مواجه شدند.

مریم اورنگزیب، وزیر اطلاعات پاکستان گفت که در این درگیری‌ها کم از کم ۱۸ پولیس و نیروی امنیتی زخمی شدند.

صدر اعظم پیشین، حکومت شهباز شریف، صدراعظم پاکستان را به دلیل سرکوب حامیانش قبل و در جریان راهپیمایی اعتراضی محکوم کرد و مدعی شد که در اقدام پولیس پنج تن از حامیان حزبی‌اش کشته و شماری هم زخمی شده اند.

از زمانی که کاروان خان در روز چهارشنبه راهپیمایی خود را آغاز کرد، درگیری‌ها بین حامیان تحریک انصاف و پولیس در سایر نقاط پاکستان، از جمله در ایالت پنجاب مرکزی و بزرگترین شهر بندری جنوبی، کراچی، رخ داده است.

رعنا ثنا الله، وزیر داخلهٔ پاکستان روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در اسلام آباد تایید کرد که پولیس بر حدود ۴۵۰۰ خانه، دفتر و تجمعات اعتراضی حزب تحریک انصاف در سراسر کشور یورش برده و حدود ۱۷۰۰ نفر را دستگیر کرده است.

عمران خان پس از سه و نیم سال صدارت، از سوی پارلمان پاکستان سلب صلاحیت و از قدرت کنار زده شد.

صدراعظم پیشین پاکستان می‌گوید که برکناری‌اش از سمت صدارت نتیجهٔ یک توطیهٔ ایالات متحده و جانشین‌اش شهباز شریف بوده است. اما واشنگتن همواره‌ داشتن هرگونه نقشی در سیاست داخلی پاکستان را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG