لینک های دسترسی

Breaking News

استخبارات پاکستان: عمران خان از اردو خواهان حمایت غیرقانونی بود 


ادارهٔ استخبارات پاکستان می‌گوید که عمران خان، صدر اعظم پیشین این کشور از اردو خواهان حمایت غیرقانونی بود. اما حزب تحریک انصاف پاکستان عمران خان این اتهام را رد کرده است.

دگر جنرال ندیم انجم، رییس ادارهٔ استخبارات پاکستان (ISI) امروز ۲۷ اکتوبر (پنجم عقرب) در یک کنفرانس خبری گفت که عمران خان پس از آن انتقاداتش از اردو را افزایش داده و ادعا کرد که با حمایت از مخالفان‌اش دسیسهٔ برکناری حکومت‌اش را ریخت که اردوی این کشور تقاضاهای "غیرقانونی و خلاف قانون اساسی" او را رد کرد.

انجم افزود که اردوی پاکستان بر اساس پالیسی‌هایش نمی‌خواهد در سیاست دخیل شود و از همین رو درخواست‌های پی در پی عمران را رد کرد. اما اردوی پاکستان در تقریباً نصف تاریخ ۷۵ سالهٔ این کشور زمام امور را در دست داشته و در زمان حکومت‌های ملکی نیز قدرت بیشتر در دست اردوی این کشور بوده است.

انجم پذیرفت که اردوی پاکستان در گذشته اشتباهاتی را مرتکب شده، اما در این اواخر پالیسی را روی دست گرفته است که نمی‌خواهد در سیاست دخیل باشد.

با آنهم رییس ادارهٔ استخبارات پاکستان در مورد تقاضاهای عمران خان معلومات مشخصی ارایه نکرد. اسد عمر، یکی از رهبران حزب تحریک انصاف عمران خان این موضوع را رد کرد که گویا صدر اعظم پیشین پاکستان از اردو تقاضاهای غیرقانونی داشت.

پس از آنکه عمران خان در سال ۲۰۱۸ منحیث صدر اعظم انتخاب شد نیز، مخالفان او ادعا می‌کردند که وی به حمایت اردو به قدرت رسیده است؛ ادعای که اردو و خان آنرا رد کرده اند.

عمران خان گفته است که به خاطر برگزاری انتخابات پیش از وقت، روز جمعه تظاهرات گسترده‌ای را از شهر لاهور تا اسلام‌آباد، پایتخت آن کشور، راه اندازی می‌کند.

او از حامیان و اعضای حزب‌اش خواست تا در جریان تظاهرات از توسل به خشونت اجتناب کنند.

خان که در ماه اپریل سال روان میلادی پس از رای عدم اعتماد پارلمان کشورش از کرسی صدارت کنار زده شد، در سراسر پاکستان تظاهرات گسترده را راه اندازی کرد و خواهان برگزاری انتخابات پیش از وقت شد.

اما حکومت فعلی پاکستان به رهبری شهباز شریف، صدراعظم آن کشور، گفته است که انتخابات پارلمانی را در ماه اکتوبر یا نومبر ۲۰۲۳ برگزار خواهد کرد.

جنرال انجم افزود که برای کاهش تنش‌ها، جنرال قمر جاوید باجوه، در همین اواخر با عمران خان ملاقات کرد. با آنهم او افزود که خان در تاریکی شب با رهبران اردوی ملاقات کرده و از آنان کمک می‌خواهد و در جریان روز از اردو انتقاد می‌کند.

XS
SM
MD
LG