لینک های دسترسی

Breaking News

شریف: در مورد کشته شدن خبرنگار پاکستانی در کینیا تحقیقات شود


ارشد شریف منتقد سرسخت اردوی پاکستان و از حامیان سرسخت عمران خان بود.
ارشد شریف منتقد سرسخت اردوی پاکستان و از حامیان سرسخت عمران خان بود.

شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان دستور داده است تا در مورد کشته شدن ارشد شریف، خبرنگار پاکستانی که روز دوشنبه در کینیا کشته شد، تحقیقات رسمی آغاز شود.

شهباز شریف روز سه شنبه ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) در تویتر نگاشت: "تصمیم گرفته ام تا یک کمیسیون عدلی و قضایی را تشکیل دهم تا در مورد کشته شدن ارشد شریف تحقیقات کرده و حقایق مرتبط با این رویداد غم‌انگیز را به گونۀ شفاف و فراگیر مشخص کند."

ارشد شریف، خبرنگار معروف پاکستانی و منتقد سرسخت اردوی پاکستان روز دوشنبه ۲۴ اکتوبر (دوم عقرب) در کینیا به ضرب گلوله کشته شد. او که از حامیان عمران خان، صدر اعظم پیشین پاکستان بود، در پاکستان به اغتشاش متهم شده بود و به همین دلیل به کینیا فرار کرده بود.

مقام‌های کینیایی گفته اند که ارشد شریف از سوی پولیس آن کشور اشتباه گرفته شده و به گفتۀ آنان، هنگامی که پولیس در تعقیب اختطاف‌چیانی بود که با یک موتر سرقت شده فرار می‌کردند، بر موتر این خبرنگار پاکستانی نیز گلوله‌باری صورت گرفته است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری ضمن ابراز تسلیت به همکاران و بازماندگان ارشد شریف به "تحقیقات کامل" در مورد کشته شدن وی تاکید کرد. او گفت که تا هنوز چند و چون کشته شدن این خبرنگار مشخص نشده است، اما افزود که ایالات متحده به حمایت از آزادی بیان متعهد است.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در پاکستان مدعی شده اند که شریف به خاطر انتقادات تند و علنی از اردوی پاکستان، عمداً هدف قرار گرفته است.

شیرین مزاری، یکی از طرفداران عمران خان و از وزیران کابینۀ وی با اشاره به کشته شدن ارشد شریف در تویتر نگاشته است که همه می‌دانند که "این یک قتل برنامه‌ریزی شده" بوده است.

این خبرنگار پاکستان در ماه اگست با شهباز گل، یکی از سیاستمداران معروف مخالف حکومت پاکستان مصاحبه کرد. شهباز گل در این مصاحبه گفت که افسران پایین رتبۀ اردوی پاکستان نباید دستوراتی را عملی کنند که مخالف خواست اکثریت مردم باشد.

پس از آن، نشرات شبکۀ خبری ای آر وای که این مصاحبه از آن نشر شده بود، برای مدت کوتاهی قطع و دستور بازداشت شریف صادر شد. این شبکۀ نشراتی سپس گفت که روابط‌ خود را با ارشد شریف قطع کرده است.

پاکستان در تاریخ ۷۵ ساله‌اش برای چندین دهه تحت حکمروایی اردو قرار داشته و انتقاد از اردو در آن کشور به مثابۀ خط سرخ پنداشته می‌شود.

کمیسیون حقوق بشر پاکستان گفته است که اردوی پاکستان "تاریخچۀ طولانی و ظالمانۀ تاکتیک‌های خشونتبار برای خاموش کردن خبرنگاران را دارد."

کشته شدن ارشد شریف که قرار است جنازۀ وی روز چهارشنبه به پاکستان منتقل شود، سبب خشم مردم در کینیا نیز شده است، کشوریکه ماه گذشته یک واحد پولیس آن به خاطر اتهامات کشتارهای فراقانونی از سوی رییس جمهور منحل شد.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس‌پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG