لینک های دسترسی

Breaking News

مردان مسلح در پاکستان یک محافظ کارمندان پولیو را کشتند


مقام‌های پولیس پاکستان گفته‌اند که مردان مسلح ناشناس روز سه شنبه ۲۵ اکتوبر (سوم عقرب) بر محافظان کارمندان پولیو در ایالت بلوچستان آن کشور گلوله‌باری کرده و یک محافظ آنان را کشتند.

غلام اصغر، یک افسر ارشد پولیس گفت که به واکسیناتوران پولیو آسیبی نرسیده است. او افزود که مهاجمان مسلح پس از این رویداد، سوار بر موترسایکل از ساحه فرار کردند.

این رویداد در دومین روز کمپاین سراسری محو پولیو در ساحۀ "پیشین" از مربوطات ایالت بلوچستان پاکستان رخ داده است.

یاسر خان بازی، کمیشنر پولیس ساحۀ پیشین می‌گوید که پولیس با تیم‌های پولیو کار می‌کند و پس از این رویداد محافظان بیشتری برای تامین امنیت این تیم‌ها گماشته شده اند.

او گفت که تحقیقات در مورد حادثه آغاز شده و پولیس در تلاش دستگیری عاملین این حمله استند. تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسوولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

مناطق قبایلی پاکستان، از سال ۲۰۰۳ به اینسو شاهد رویدادهای خونین ناشی از حملات مرگبار تندروان بوده است.

پس از آنکه تندروان مستقر در مناطق قبایلی پاکستان در سال ۲۰۱۲ ادعا کردند که برنامۀ تطبیق واکسین پولیو "توطیۀ غرب" برای "عقیم کردن مسلمانان" است، چندین حمله بر نیروهای امنیتی محافظ کارمندان واکسین پولیو در پاکستان صورت گرفته است.

پاکستان سال گذشته فقط یک مورد مثبت پولیو را گزارش داده بود، اما نخستین مورد مثبت امسال در آن کشور، پس از ۱۵ ماه وقفه در اپریل سال روان تثبیت شد.

از آن زمان تا کنون ۲۰ مورد دیگر پولیو در پاکستان تثبیت شده است که اکثر این واقعات در ساحات قبایلی بوده است، جاییکه اکثر روستانشینان به شدت محافظه کار، مخالف واکسین اند.

افغانستان و پاکستان تنها دو کشور جهان اند که هنوز هم ویروس پولیو در آن گردش دارد و از کودکان قربانی می‌گیرد.

بر اساس معلومات سازمان جهانی صحت در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۶ مورد پولیو در افغانستان ثبت شده بود، اما موارد مثبت این بیماری در افغانستان در سال ۲۰۲۱ به چهار مورد کاهش یافت. در سال روان میلادی تا کنون تنها دو واقعۀ پولیو و ولایات پکتیا و کنر ثبت شده است.

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری اسوشیتد پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG