لینک های دسترسی

Breaking News

سرپرست صدارت پاکستان انجام عملیات نظامی در خاک افغانستان را رد نکرد


انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان، راه اندازی عملیات نظامی در داخل خاک افغانستان علیه تندروان را رد نکرد و گفت که هرگونه اقدامات لازم برای دفاع از خاک پاکستان انجام خواهد شد.

کاکر در پاسخ به این پرسش که آیا پاکستان در صورت لزوم در داخل افغانستان اقدام نظامی انجام خواهد داد، گفت: "پاکستان حق دفاع از خود را دارد. ما هر اقدامی را که برای حفاظت از کشور لازم باشد، انجام خواهیم داد. من در مورد جزییات این که چه نوع عملیاتی خواهد بود، صحبت نمی‌کنم، اما مادامی که زمان آن فرا رسد، تصمیم خواهیم گرفت که چه کاری انجام دهیم، چه کاری باید انجام شود و چه کاری می توان انجام داد."

این در حالی است که صدر اعظم حکومت موقت پاکستان در مورد اقدام علیه گروه های تندرو در داخل افغانستان هفتۀ گذشته گفت که گنجاندن یا حذف هرگونه حمله در افغانستان مورد بررسی قرار نگرفته است.

پیش از این، یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان، در اشاره با اظهارات مقامات پاکستان گفته بود آنان به خاطر ناتوانی در جلوگیری از حوادث امنیتی سرزمین خود نباید افغان‌ها و حکومت طالبان را سرزنش کنند.

مجاهد گفته بود: "ما با کسی دشمنی نمی‌خواهیم، ما مشتاق نیستیم که امنیت کسی را به سوی وخامت ببریم، اما آنها باید مسوولیت خود را بدانند و دیگر افغان‌ها و ملت مظلوم افغانستان و این دولت نماینده ملت افغانستان [حکومت طالبان] را مقصر ندانند. آنها نباید برای پنهان‌کردن ناکامی‌های خود بیجا ادعا کنند."

به رسمیت شناختن حکومت طالبان

سرپرست صدارت پاکستان، گفته است که اگرچه به رسمیت شناختن حکومت طالبان را بررسی نمی‌کند، به دلیل حاکمیت آن گروه بر افغانستان در سطح دولت با آنها مذاکره صورت می‌گیرد.

انوارالحق کاکر، سرپرست صدارت پاکستان، ناوقت شنبه ۱۶ سپتمبر (۲۵ سنبله) در یک مصاحبه ویژه تلویزیونی با بخش اردوی صدای امریکا، در کنار سایر موضوعات، در مورد به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیز صحبت کرد.

او گفت: "ما روی موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان در افغانستان غور نمی‌کنیم، اما حاکمیت در کابل به دست طالبان است و به همین دلیل مذاکرات در سطح دولت با طالبان انجام خواهد شد."

این در حالی است که پیش از این، صدر اعظم حکومت موقت پاکستان، حکومت طالبان را سرپرست خوانده و گفته است که حکومت این گروه مشروع نیست.

کاکر در پاسخ به سوالی مبنی بر اعزام سفیر جدید چین به افغانستان تحت حاکمیت طالبان گفت که این تصمیم خود بیجینگ به عنوان یک کشور مستقل و آزاد است و زیر پرسش‌ قراردادن این تصمیم در سطح دپلوماتیک مناسب نیست.

نگرانی از تسلیحات به‌جاماندۀ امریکایی

صدر اعظم حکومت موقت پاکستان پیش از این گفته بود که گروه‌های تندرو در حملات مکرر و مرگبار علیه نیروهای پاکستانی از تجهیزات نظامی بجا مانده از نیروهای امریکایی در افغانستان کار می‌گیرند.

او در این مورد وضاحت داد و گفت که چنین فرضیاتی که گویا "امریکا بر اساس یک توطیه در افغانستان اسلحه گذاشته و منطقه را ترک کرده است" فرضیۀ درستی نیست و هدف از اظهارنظر وی در این زمینه این نبوده است.

او افزود: "هدف از این اظهارات اشاره به این بود که سلاح‌های سبک امریکایی نه تنها در بازار سیاه شرق میانه و آسیای میانه به فروش می‌رسد، بلکه این موضوع برای پاکستان نیز به تهدید تبدیل شده است."

به گفتۀ کاکر تحریک طالبان پاکستان "تی‌تی‌پی" و دیگر گروه‌های تروریستی از این سلاح‌ها برای فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌کنند و این یک تهدید استراتیژیک برای پاکستان است.

سرپرست صدارت پاکستان گفت: "متاسفانه به جای خروج مسوولانه نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان، این نیروها با عجله رفتند و مقدار زیادی تسلیحات پشت سر گذاشتند و تمام منطقه تحت تاثیر خروج عجولانه نیروهای بین‌المللی قرار گرفته است."

او در بخش دیگری از سخنانش به توافقنامۀ دوحه میان ایالات متحده و طالبان هم اشاره کرد و گفت که پاکستان در مرزهایش با افغانستان با تهدیدهای امنیتی مواجه است.

کاکر تاکید کرد که در جریان امضای توافقنامۀ دوحه، طالبان به جهان اطمینان دادند که خاک افغانستان برای هیچ گونه فعالیت تروریستی علیه هیچ کشور دیگری استفاده نخواهد شد.

موضع منطقه در قبال افغانستان

کاکر همچنان معتقد است که کشورهای منطقه در قبال افغانستان تحت حاکمیت طالبان اکثراً نظر یکسانی دارند.

با گذشت دو سال از حاکمیت طالبان، هنوز هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته، بلکه به تعامل اکتفا کرده اند، به شمول پاکستان که در دورۀ اول حاکمیت طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ – ۲۰۰۱ میلادی، حکومت این گروه را به رسمیت شناخته بود.

این بار نخست نیست که یک مقام بلندپایه پاکستانی طالبان را به نقض توافقنامه دوحه و پناه دادن به شبه نظامیان از جمله تحریک طالبان پاکستان در افغانستان و انجام حملات از آنجا در پاکستان متهم می‌کند، بلکه پس از اگست ۲۰۲۱، زمانی که طالبان در افغانستان دوباره به قدرت رسیدند، مقامات ارشد نظامی و ملکی این کشور به طور مداوم چنین اتهاماتی را مطرح می‌کنند که هر بار حکومت طالبان آن را رد کرده است.

حکومت طالبان تا اکنون به اظهارات اخیر صدر اعظم دولت موقت پاکستان واکنشی نشان نداده است.

گروه

XS
SM
MD
LG