لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: موضع ما در قبال به رسمیت‌ شناختن طالبان تغییر نکرده است


وزارت خارجه پاکستان می‌گوید که حتا پس از اعزام سفیر جدید چین به افغانستان، تغییری در موضع این کشور در قبال به رسمیت‌ شناختن حکومت طالبان ایجاد نشده است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی این وزارت، روز پنجشنبه ۱۴ سپتمبر (۲۳ سنبله) در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، به خبرنگاران گفت که از اقدام دولت چین آگاه است، اما در موضع روابط با حکومت سرپرست افغانستان و به رسمیت ‌شناختن آن هیچ تغییری به میان نیامده است.

چین، جاو شینگ را به عنوان سفیر جدید به کشور همسایه خود افغانستان فرستاده است و شینگ اعتمادنامه‌اش را در ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) به محمد حسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان، سپرد.

در دو سال گذشته، پس از روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان، تعدادی از کشورها از جمله ایران و پاکستان، سفیران جدیدی را به افغانستان معرفی کرده ‌اند، اما از آنجایی که حکومت طالبان توسط جامعه بین المللی به رسمیت شناخته نشده است، آنان اعتمادنامه‌های شان را به گونه رسمی پیشکش حکومت طالبان نکرده اند.

این در حالی است که اخیراً انوارالحق کاکر، صدر اعظم حکومت موقت پاکستان، گفت حکومت سرپرست طالبان مشروع نیست.

نگرانی‌های امنیتی

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان در پاسخ به سوالی مبنی بر حمایت حکومت طالبان از گروه مسلح تحریک طالبان پاکستان، موضع قبلی خود را تکرار کرد.او افزود که پاکستان از تهدیدات امنیتی ناشی از افغانستان نگران است.

زهرا بلوچ گفت: "در ششم سپتمبر به شمول رویداد امنیتی در چترال، در همان روز حادثه‌ای در مرز نیز به وقوع پیوست. ما معتقدیم که چنین حوادثی باعث جسارت تروریستان می‌شود و بنابراین بسیار مهم است که مقامات اداره موقت افغانستان اطمینان حاصل کنند که از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نمی‌شود".

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان به خبرنگاران گفت که هنوز راه‌های تبادل پیام با افغانستان فعال است، اما تاکید کرد که پس از رد و بدل شدن این پیام‌ها، اسلام‌آباد هنوز از نتایج مذاکرات هیچ معلوماتی دریافت نکرده است.

ترانزیت و تجارت

زهرا بلوچ در این نشست خبری به خبرنگاران از انتقال کالاهای ترانزیتی به افغانستان از طریق پاکستان، سفر هفته گذشته نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان به ایران و مسایل مهاجرین افغان مقیم پاکستان معلومات داد.

او گفت که در قرارداد تجارت و ترانزیت میان افغانستان و پاکستان چیزی در مورد تجارت افغانستان و هند از طریق پاکستان بیان نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که در روند انتقال کالاهای ترانزیتی به افغانستان از طریق پاکستان مشکلاتی وجود دارد و از آن سواستفاده می‌شود.

مهاجرین افغان

خانم بلوچ در مورد اسکان مهاجرین افغان در پاکستان گفت که این کشور از ده‌ها سال به افغان‌ها پناه داده است و آنها در این کشور در آرامش زندگی می‌کنند و در اقتصاد پاکستان سهم می‌گیرند.

او گفت: "در عین حال، حکومت باید اطمینان حاصل کند که قوانین کشور رعایت می‌شود و هیچ عنصری در میان مهاجرین افغان وجود ندارد که به تروریستان پناه داده و یا با تروریستان رابطه داشته باشند."

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان همچنان گفت که هرگونه تصمیم در مورد مهاجرین افغان در این کشور بر اساس قوانین پاکستان اتخاذ خواهد شد.

وزارت امور خارجه پاکستان این اظهارات را در خصوص حضور مهاجرین افغان مقیم این کشور و احتمال ارتباط برخی از آنان با گروه‌های تروریستی را در حالی بیان کرده است که مقامات پاکستانی پیش از این دربارۀ دست‌داشتن مهاجرین افغان در برخی حوادث امنیتی در این کشور نگرانی کرده اند.

بر اساس گزارش کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، در حال حاضر حدود سه میلیون مهاجر افغان در پاکستان به سر می‌برند که نزدیک به ۶۰۰ هزار نفر طی دو سال گذشته پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان به آن کشور فرار کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG