لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان: حکومت طالبان در اقدام علیه تروریستان توقع ما را برآورده نکرد


وزارت امور خارجه پاکستان می‌گوید که آنچه از مقامات افغان [طالبان] در زمینۀ سرکوب گروه‌های تروریستی انتظار داشتند، نتیجه آن چنان نبود و همین امر باعث ناامیدی مقامات پاکستانی شده است.

ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان، روز جمعه اول دسمبر (۱۰ قوس ) در یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام‌آباد گفت که آنها خواهان مشاهده اقدامات موثر حکومت طالبان علیه گروه‌های تروریستی اند که در پاکستان حملاتی را انجام می‌دهند.

زهرا بلوچ در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چقدر به گفتگوهای جاری با حکومت طالبان در مورد تحویل شبه‌نظامیان تحریک طالبان پاکستان به اسلام‌آباد خوشبین است، گفت: "نتایجی که ما از مقامات افغان (طالبان) توقع داشتیم، مشاهده نمی‌کنیم و از همین‌رو ما آشکارا بسیار ناامیدیم. ما معتقدیم که مجراهای گفتگو باید ادامه داشته باشد و به تاثیرگذاری بر مقامات افغانستان (طالبان) برای اتخاذ اقدامات موثر علیه این گروه‌های تروریستی ادامه خواهیم داد".

همچنان زهرا بلوچ گفت که در مورد خواست‌های پاکستان به اسلام‌آباد تضمین‌های ویژه داده شده است.

او افزود: "حالا ما می‌خواهیم شاهد همه اقدامات موثر و عملی علیه گروه‌های تروریستی باشیم".

سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان بار دیگر در مورد حمله تروریستی هفته گذشته در ولسوالی بنوی ایالت خیبر پشتونخوا و سایر حملات مشابه گفت که مقامات نهادهای نافذ قانون پاکستان افراد وابسته به تحریک طالبان پاکستان را که در داخل افغانستان فعال استند، مسوول می‌دانند.

او گفت که پاکستان در این خصوص نگرانی جدی خود را بیان کرده و امیدوار است که حکومت طالبان بی‌درنگ علیه چنین افراد اقدام کنند و آنان را به پاکستان بسپارند.

پیش از این، اردوی پاکستان در اعلامیه‌ای گفته بود که یک مهاجم انتحاری افغان منسوبین اردو را در ولسوالی بنوی ایالت خیبر پشتونخوا هدف قرار داد. در آن حمله ۱۳ نظامی پاکستانی و هشت غیرنظامی زخمی شدند و یک نفر کشته شد.

وزارت خارجه پاکستان گفته است که شاخه‌ای از تحریک طالبان پاکستان که به نام گروه حافظ گل بهادر مسمی است، مسوولیت حمله بنو را به عهده گرفته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های پاکستان، حکومت آن کشور از حکومت طالبان خواسته است که حافظ گل بهادر، رهبر این شاخۀ تحریک طالبان پاکستان را بازداشت و به اسلام‌آباد بسپارد.

دفتر سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان روز سه شنبۀ هفتۀ گذشته گفته بود که نماینده سفارت افغانستان – تحت کنترول طالبان – را به این وزارت فراخوانده و اعتراض شدید اسلام‌آباد دربارۀ انجام یک حملۀ انتحاری بر نیروهای امنیتی پاکستان توسط یک مهاجم افغان را در ساحه بکاخیل بنو با وی در میان گذاشته شده است.

زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان در پاسخ به سوالی مبنی بر واگذاری حافظ گل بهادر از حکومت طالبان به پاکستان گفت که این موضوع در میان افسران اطلاعاتی پاکستان مورد بحث قرار گرفته است، اما افزود که در این مرحله از نام بردن فرد مشخصی خودداری می‌کند.

حکومت طالبان به اظهارات تازۀ سخنگوی وزارت خارجۀ پاکستان واکنش نشان نداده است، اما مقامات ارشد این گروه ادعاهای مقامات بلندپایه پاکستان مبنی بر استفاده از خاک افغانستان علیه آن کشور را بی‌اساس خوانده و گفته اند که به کسی اجازه نمی‌دهند که خاک افغانستان را علیه کشوری دیگر استفاده کند.

گروه

XS
SM
MD
LG