لینک های دسترسی

Breaking News

قریشی: در نشست‌های آیندۀ همسایگان افغانستان، از طالبان دعوت شود


شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان پیشنهاد کرده است که از حکومت نوتشکیل سرپرست طالبان در نشست‌های آیندۀ همسایگان افغانستان دعوت شود.

آقای قریشی روز چهارشنبه هشتم سپتمبر (۱۷ سنبله) در کنفرانس مجازی کشورهای همسایۀ افغانستان – پاکستان، چین، تاجیکستان، اوزبیکستان، ایران و ترکمنستان – که به منظور جلوگیری از بحران بشری و اقتصادی در افغانستان برگزار شده بود، این پیشنهاد را مطرح کرد.

طالبان روز سه شنبه کابینۀ ۳۳ عضوی سرپرست افغانستان را به رهبری ملا محمد حسن آخند اعلام کردند که نام شماری از اعضا به شمول رییس، معاونان وی و برخی وزیران کلیدی این کابینه، درج فهرست تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

آقای قریشی گفت: "همچنین پیشنهاد می‌کنم که در مورد مفکورۀ دعوت از افغانستان در [نشست‌های] آینده غور کنیم...اشتراک افغانستان به موثریت این نشست در راستای پیگیری اهداف مشترک ما برای صلح و ثبات پایدار در افغانستان می‌افزاید."

همسایگان افغانستان با نشر بیانیه‌ای توافق کرده اند تا برای جلوگیری از فاجعۀ بشری در افغانستان همکاری نزدیک کنند.

سازمان ملل متحد گفته است که خدمات اساسی در افغانستان در حال از بین رفتن و ذخایر مواد غذایی و دیگر مساعدت‌ها در حال تمام شدن است. به گفتۀ مقام‌های این سازمان ۱۸ میلیون نفر در افغانستان - تقریبا نصف جمعیت آن کشور - به کمک‌های بشری نیاز دارند.

وزیر خارجۀ پاکستان با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان گفت: "اولویت‌های اساسی جلوگیری از بحران بشری... به عین پیمانه برداشتن گام‌هایی است که از فروپاشی اقتصاد جلوگیری شود."

در بیانیۀ افتتاحیۀ نشست همسایگان افغانستان آمده است که همسایگان افغانستان با یک رویکرد هماهنگ برای فایق آمدن به آزمون‌های ناشی از تغییر رژیم در افغانستان و خروج نظامیان امریکایی و ناتو تلاش کنند.

امنیت مرزها، جلوگیری از استفاده شدن از خاک افغانستان به صفت پایگاهی برای تروریستان و احتمال سرازیر شدن سیل مهاجرین به کشورهای همسایه از دیگر آزمون‌هایی است که در این بیانیه به آن اشاره شده است.

XS
SM
MD
LG