لینک های دسترسی

Breaking News

رییس استخبارات پاکستان به کابل رفته است 


رسانه‌های بین المللی و پاکستانی گزارش داده اند که جنرال فیض حمید، رییس ادارهٔ استخبارات پاکستان (ISI) امروز چهارم سپتمبر (۱۳ سنبله) در یک سفر غیر مترقبه وارد کابل شده است.

آژانس‌های خبررسانی اسوشیتد پرس و رویترز به نقل از منابع پاکستانی که نخواسته نام‌های شان ذکر شود گزارش داده اند که آقای فیض در کابل با شماری از خبرنگاران نیز صحبت کرده است.

رییس ادارهٔ استخبارات پاکستان گفته است که او در جریان این سفر با سفیر پاکستان در افغانستان ملاقات خواهد کرد، اما از ملاقات با رهبران گروه طالبان چیزی گفته نشده است.

گروه طالبان نیز تا اکنون در مورد سفر آقای حمید به کابل اظهار نظر نکرده است و تا هنوز واضح نیست که این سفر او بر اساس دعوت گروه طالبان صورت گرفته است یا نه.

این در حالی است که شماری از خبرنگاران رسانه‌های بین المللی نیز گزارش داده اند که فیض حمید و شماری از مقامات بلندپایهٔ پاکستان در هوتل سرینای کابل دیده شده اند.

حکومت افغانستان به رهبری محمد اشرف غنی‌،‌ همواره پاکستان را به تمویل و تجهیز گروه‌های دهشت افگنی، به شمول گروه طالبان متهم کرده بود؛ گروه‌های که به گفتهٔ مقامات افغان با استفاده از خاک پاکستان حملات شان را در افغانستان عملی می‌کردند. اما اسلام‌‌آباد همواره این اتهامات را رد کرده است.

پیش از سقوط حکومت افغانستان به دست طالبان، فیض حمید، رییس اداره استخبارات پاکستان و قمر جاوید باجوه، لوی درستیز پاکستان گفته بودند که آنان نفوذ خود بر طالبان را از دست داده اند.

آقای حمید و باجوه گفته بودند که پاکستان حدود ۹۰ درصد مرزهای خود با افغانستان را حصارکشی کرده تا کشورشانرا پس از خروج نیروهای ناتو و ایالات متحده، از افزایش خشونت در افغانستان حفاظت کنند.

سفر این مقام پاکستانی در حالی صورت می‌گیرد که گروه طالبان گفته اند به زودی حکومت جدید را در افغانستان اعلام خواهند کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجۀ پاکستان که روابط بسیار نزدیک با گروه طالبان دارد، هفتهٔ گذشته ابراز امیدواری کرد که در جریان چند روز آینده حکومت جدید مبتنی بر آرای عمومی در افغانستان شکل گیرد.

XS
SM
MD
LG